Livet

Mycket på sinnet

Sitter i en ovan onsdagsmorgon och dribblar runt diverse tankar. Det ovana består av att jag egentligen brukar vara på jobbet den här tiden. Men just idag är jobbet ute och reser och jag behövs först när det närmar sig hemkomst. Så kan mitt jobb se ut ibland. Finns en del andra jobbrelaterade sysslor jag ska ägna mig åt istället, så småningom. Men just nu sitter jag häri soffan, dricker kaffe och ser nån kaka bakas i teve.

Ute är det storm/blåst, kallt och regntunga himlar. Man kan inte tro att det är juni! Jo, doften hemma här är mycket juni. För jag var ute och plockade syrener i går kväll. Kom hem med ett helt fång kvistar med lila klasar som ja fördelade på husets vaser. Vi har ju några vaser i detta hus … men inte många av dem får fyllas med något vatten. Eftersom stillastående vatten inte är bra för gammalt glas. Det bildar kalkiga ränder som fräter i glasmassan. Men det finns ändå en del vaser som redan har den angripna invändiga dimman eller vaser som vi inte alls är rädda om.Man kan tycka vad man vill om det där med vaserna. Men syrenerna doftar hur fantastiskt som helst, oavsett vas. Syrener står sig inte speciellt länge i vas. De står sig inte speciellt länge ute på busken heller faktiskt. Men om man nu ändå vill njuta av dem inne blir det lite längre om man skär en skåra i kvisten, så att den liksom delar sig i två en bit, innan man ställer den i vattnet. Då får den i sig mer vatten het enkelt. Jag har provat diverse tips för att få syrenerna att klara sig i en vas men detta är nog det bästa.

Ett ljusbad för själen. Så beskriver Göran Skytte min gamla hemtrakt i en ledare i Svenska dagbladet för några år sedan. Den dök upp till ytan alldeles nyss i flödet på facebook. Ofta cirkulerar gamla artiklar med numera irrelevant innehåll i otaliga delningar. Men just den här är fortfarande läsvärd. Han hade rest runt i Österbotten i Finland. Där  man till stor del pratar svenska. Så pass stor del att en av kommunerna är den mest svenskspråkiga kommunen i hela världen. Jag vet inte om den fortfarande är det men jag tror det. Svenskspråkigheten i Finland, som för övrigt är mitt modersmål har jag ordat om en del förr. Men det var inte det jag fastnade vid i den här artikeln. Den fick mig att sitta här med en massa hemlängtan plötsligt! För stämningen han beskriver från sin resa är alldeles sann. Faktiskt. Årets sommarplanering innehåller ingen hemresa. Men nog sjutton är det nåt visst med det där stället. Inte bara för att ens barnafötter sprungit runt där. Det är nåt visst i sinnelaget. På både gott och ont kanske? Men ändå. Jag fick hemlängtan … och det händer inte så ofta nuförtiden.

I måndags var det 1 juni. Det är fyra år sedan. Ännu lika ofattbart.

Gräsmattan borde klippas. Den är lång, i klass med ovårdad äng. Det kommer sig av att gräsklipparen huset ägde fullständigt packade ihop förra sommaren. Vi skulle såklart köpa en ny. Men när vi kom till den utvalda var den slut. Skulle väntas på en vecka. Vi valde ändå att göra det. Vänta. Fast gräset väntar inte. Det växer. I fredags hämtade vi hem den äntligen. Men glömde köpa olja som måste finnas i en motor. dessutom kom helgjobb och en massa regn emellan. Gräset växer ännu mer tack vare regnet. Nu står en ny gräsklippare med olja i motorn och bensin i tanken i garaget och bara väntar. På att det inte regnar, på att jag hittar energi och jag vet inte vad. Gräset, det växer och växer.

Som det stormade häromdan. Det orsakade en del trassel i trädgården med nerblåsta grejer och saker som gått sönder. Det får man visserligen räkna med när man envisas med att ha pyntade bord ute i trädgården. Vädret gör som vädret vill. Jag fiskade ner altangardinerna från taket och plockade upp allt det där som blåst ner. Inklusive en del skärvor. Altanmattorna behöver en dammsugning för att befria dem från nerblåst skräp men det får vänta till en dag när det inte blåser och regnar.

Nu är det dags att fånga den här dagen också!

 

3 thoughts on “Mycket på sinnet”

  1. Här det riktig storm i dag , solen skiner men ingen värme . Väntar på Mysak det blir först vid halv tolvtiden i dag. Sen ut på promenad om vi inte blåser bort. Ja det har gått fyra år det är ofattbart som du skriver . Kram till dig i stormen.<3

  2. Syener är grymt vackra och doftar lika gott, men tyvärr fick de stanna på sina kvistar när de blommade hoss oss för tre veckor sedan eftersom ag börjar nysa så fruktansvärt om de kommer in i huset! Tyvärr!
    Nu måste jag ju då också berömma dig för ditt onvaligt fina språk! Som finländare i Sverige måste du klara dig utmärkt fast du pratar finska..! ( Eller hur var det?) 😉

    1. Å vad synd, inte kul att vara allergisk, i synnerhet inte mot syréner. Jo jag har ju ett utmärkt språk fast jag är invandrare 😀

Kommentera gärna!

