TrädgårdsLivet

Alltså den där blåsten

Den är som poltergaisten Peeves i Harry Potter. Om du inte läst de där fantastiska böckerna, låt mig förklara. En poltergaist är ett spöke eller en ande som ställer till det. Knackar och slår och lever om liksom. I Potterböckerna (inte så mycket i filmerna) far den där Peeves omkring och kastar saker och hittar på allsköns hyss. Som den där blåsten. I dagarna tre, minst, har den levt om nu. Kastar omkring grejer i trädgården. Inget får vara orört.
Okej, jag fattar att jag får skylla mig själv i vissa fall. Ställer man ut ”prydnadssaker” utomhus får man räkna med att de blåser ner. Visst, hänger man upp tunna gardiner i närheten av utomhus får man räkna med att de blåser omkring.
Men den där poltergaiststormen som härjar omkring i denna junistart är långt ifrån nån vänligt sinnad blåst som vajar lite lätt eller fläktar behagligt.
Den är en förbannad storm!
Som inte bara blåser ner enstaka smågrejer och viftar runt med några tyger. Den ger sig hårdhänt på allt i sin väg. Blåser av den längsta slingrande delen av min nyplanterade Kaprifol och gör sitt bästa för att avsluta hela Kaprifolen, men jag hann sätta stopp för det. Rycker och sliter i markisen utanför vardagsrumsfönstret så det låter som att markisen ska släppa i sina hårt tillskruvade fästen. Att ha den utfälld är totalt otänkbart.
wpid-20140707_131936.jpgStormpoltergaisten har också, förutom att vifta ner varenda småsak i sin väg, gett sig på min fina paviljong. Skapat en stor reva i taket där jag är rädd att inte ens gaffatejp kommer att göra nån nytta. Och det som inte kan lagas med gafftejp … det är verkligen trasigt! Dessutom har den skakat och snudd på slaktat hela paviljongstommen. Hittade en lös pryl på marken i går. En pryl som bör vara i denna stomme för att den ska vara hållbar. Och en av de två stängerna som denna pryl sammanfogade var helt böjd. Jag fick hänga i den för att räta ut den något. Paviljongens fyra ben står på marken men är förankrade med typ tältpinnar ner i backen. Vissa av dessa ofinns numera och orsakar att paviljongen liksom går omkring nån centimeter. Så den där blåsten.
Den är minst sagt i onåd! Fast det skiter den i och fortsätter i samma anda idag också.
Jag misstänker att paviljongen är bortom all räddning. Och googlar redan på nya. För jag tänker inte vara utan. Blåstfan.

P.S Fick paviljongen den 22.5 2012. I morsdagspresent. Sedan dess har den stått där, sommar som vinter. Taket givetvis bortplockat från höst till vår. Man får väl anse tre år vara en hyfsad livslängd för en sån grej ändå. Kanske. I en värld utan stormpoltergaistar hade den hängt med ett par år till.

2 thoughts on “Alltså den där blåsten”

  1. Ja, jag håller med dig! Det blåser för jämnan här hos oss på andra sidan Potten också! Och de som säger att växthuseffekten inte existerar…

Kommentera gärna!

