Sommarsurr

Det har varit verkligt njutbara temperaturer de senaste dagarna. Igår, efter regnet, var det berusande sommardoft och svalkande vindar. Jag satt inför öppet fönster och pysslade vid skrivbordet. Så mycket bättre sommaren är när den inte är kvävande varm.

Igår, efter morgonkaffe ute i en mulen morgon, bestämde vi oss för en sväng på köpcentret en bit bort. Jag började med att gå runt och glo på allt roligt pysselmaterial på bästa pysselaffären. Så mycket man skulle kunna hålla på med! Jag hade gärna haft ett eget sånt lager av material att välja mellan när pysselandan går igång. Alla dessa vackra band, fina tyger och pärlor … pennor, vackra papper och konstnärsmaterial. Och jag, jag går som en utsvulten mellan hyllorna och vill ha. Det mesta. Men jag gick därifrån med lite snören på rulle den här gången.

Hur det nu gick till så hamnade vi på en sån telefonbutik med stort T. Där stod vi plötsligt vid en försäljares pulpet medan det knackades in grejer i hans dator. Vi gick ut med varsin ny telefon och en högtalare att spela upp musik och radio ifrån via bluetoothfunktionen. Just den där högtalarsaken var själva anledningen till bytet och det är Makens fel. Han har velat ha en sån pryl länge. Just den. Inga varianter. Bara för att den är Marshall märkt … som rockstjärnornas förstärkare liksom. Ja, ja. Men själv är jag verkligen inte senövertalad att byta telefon heller. Tekniknörd som jag är. Sen gick kvällen åt till att få våra nya telefoner att innehålla allt vi ville och se ut som vi ville. Inte alltid helt lätt men skam den som ger sig.

Vi har ägnat några dagar av semestern åt att damma våra glassaker. Det behövdes. Nu är de glittrande fina på dammfri hyllor en stund igen. Faktum är att jag gillar att damma. Jo, det är sant! Bra musik på och dona runt med dammtrasan i godan ro. Och arrangera grejerna på nåt fint sätt när de torkats eller diskats riktigt rena. Rensade också undan en del grejer så det blev luftigare på hyllorna. Det var lika välbehövligt det.

Att ta dagen som den kommer och hamna åt det håll näsan pekar var denna semesterambition. Det fungerar hur bra som helst! Ett trivsamt tempo att  vara i. Inga måsten, inga krav, bara lulla runt och vara. Så skulle jag kunna ha det hela tiden!

Mycket blomning i trädgården just nu. För några år sedan blommade det mest i juni och nästan inget i juli. Eftersom vi alltid var bortresta hela semestern var det inte så stor vits med att ha blomster som skulle blomma för ingen. Det är ändrat nu, både semesterresandet och blommandet! Flera av rosorna blommar för fullt och andra starkt på gång när som helst. Så trivsamt att ta en runda i trädgården och titta till den varje morgon, och gärna en runda om kvällen också. Den är långtifrån klar, jag har massa planer än, men för tillfället låter jag det vara.

Dagen idag, kommer nog att bestå av en del hemmapyssel, en loppisrunda och nån god mat. Den har redan börjat bra med bra musik och kaffe. Idag inne i soffan eftersom det blåser så rejält idag att till och med katterna helst är inne. Annars utnyttjar vi trädgårdens olika sittplatser till vårt morgonkaffe. beroende på var solen är, så sitter vi där den inte är. Tur att man får välja.

2 thoughts on “Sommarsurr

  1. ~Sol~ skriver:

    Det är verkligen en behaglig temperatur ute nu, men jag önskar faktiskt att jag slapp cykla till och från jobbet i ösregn. Det är så bökigt när man måste ha glasögon för att se. Jag funderar på att köpa ett cyklop som jag kan ha över dem. *haha*

  2. Freja skriver:

    Hantverks- och konstnärsbutiker är dyra att gå in i för mig, jag handlar alltid på mig bra att ha prylar när den kreativa andan faller på!

Kommentera gärna!

