Livet

Ljud

Vad mycket ljud som omger oss i vardagen, hela tiden. Det är aldrig tyst liksom. Saker surrar eller brummar och låter bra av att vara igång. Annat låter enbart vid beröring.
Och tänk vad många ljud som försvunnit i tiden och är snudd på utrotningshotade.
Jag tänker på ljudet av telefonens nummerskiva, den där stationära telefonen man hade i hallen på ett specifikt bord. När man stoppade fingret i de siffermärkta hålen och snurrade fram det telefonnummer man tänkte ringa till. Det lät ju onekligen speciellt det där, när nummer skivan snurrade tillbaka till utgångsläget efter att ha dragits runt till sitt slutläge. Eller sånt där skrivmaskinsknatter av bokstavstangenter som hastigt trycktes ner ett och ett för att få en text på ett papper. Jag minns också en räknemaskin som tryckte ner siffrorna på en rulle papper och den knattrade rejält varje gång den skrev ut sina siffror och remsan rullade ut där bakom. Eller varför inte ett modem som ringde upp. Såna ljud är borta, nästintill utdöda. Och det finns säkert mängder med andra ljud som blivit omoderna och utrotningshotade. Som känns nostalgiska nu, när jag tänker tillbaka på dem men som antagligen var rätt irriterande under sin glans dagar. Var sköna att slippa när alternativ utvecklades fram.
Därmed har vi givetvis utvecklat fram nya och moderna ljud som omger oss istället. Många av dem är teknikkopplade. Klick med datormusen, tangentbordsljud kan man väl stå ut med även om jag alltid föredrar tysta varianter. Men så har vi dessa smarttelefoner. Där ett evigt plingande och ploppande uppstår i alla de appar man valt att ha. När någon kommenterar saker i sociala medier. Då plingar det till och kräver omedelbar tillsyn. Man ser folk bli småstressade med famnen full av andra grejer och åbäka sig nästan hur som helst bara för att komma över telefonen ur fickan eller handväskan och snabbt kunna kolla vad som hänt på den sociala fronten.
Jag köpte ny mobil häromdagen och nåt plingande vill jag inte ha! Mobiltillverkarna däremot tycks tro att det är min högsta önskan att vara synkroniserad till tänderna och att aviseringar från alla appar är livsviktigt. Jag har ägnat långa stunder åt att koppla ur allt sånt där. Och får allvarsamma varningar av mobilen om allt jag därmed kommer att missa. Men jag vill inte ha onödiga pling i min mobil. Det räcker att den ringer ibland och att nåt sms trillar in och låter. Men vad som händer i medierna kollar jag manuellt och plingfritt, när jag har tid. Orkar inte ha de där krävande ljuden som på nåt sätt försöker påstå att de är viktigare än det jag står inför i verkligheten. En ljudfri tillvaro … en utopi, men man kan åtminstone slippa vissa om man vill.
Nån dag kommer även dessa ljud att vara utdöda, men jag vete sjutton om jag kommer att minnas dem i nostalgiska tankar.

2 thoughts on “Ljud”

  1. Jag har också stängt av alla extra pling på min mobil. jag kollar social medier då jag vill, inte andra vägen runt. Dock har jag gett olika toner åt de som skickar SMS åt mig och svärmor har den där gamla telefonsignalen bara för att jag tycker att den passar henne så bra. Hon är äldre och lite döv, då är det bra om det kommer ett rrrrrriiiiing från hennes SMS! 😉

  2. Man ska bestämma själv och inte vara styrd av tekniken 🙂 Maken har en mycket speciell ringsignal när jag ringer, svår att beskriva men … en metallisk röst, som i en megafon ropar ”warning, warning, it´s the wife, it´s the wife” samtidigt som nån sorts siren ljuder. Den framkallar en del skratt 😀

Kommentera gärna!

