Livet

En utflyktsdag – etapp 1

Jag klev upp ur jobbsängen på söndagsmorgonen och städade undan efter mig. Lämnade över till kollegan och åkte hem. Där bytte jag om och matade katter. Sen satte vi oss i bilen, jag och Maken och åkte på dagens utflykt. Det regnade rejält bitvis under resan men vi skulle inte så långt. Västerås är liksom nästgårds, nästan.
Anledningen till detta var att besöka min trevliga Kusin och hennes lika trevliga Sambo och förhoppningsvis hinna se något av själva Västerås också. Speciellt deras smultronställen, som vi har hört så mycket om. Nu var vädret inte direkt samarbetsvilligt. Att turista i ösregn är inte ens lockande för mig, fast jag annars gillar regn. Men säkert skulle vi ändå hitta på nåt bra och det viktiga var i alla fall att ses.
Nåja, någon däruppe måste gilla oss. För när vi kom fram och satt oss vid deras köksbord för att äta en nybakad smörgås (bara det doftande och välsmakande nybakade brödet var värt resan alltså!) så tittade nåt soligt in genom fönstret! Hör och häpna.
Vi bestämde oss ändå för att åka en bit utanför stan först. Till Tidö slott där det skulle finnas ett leksaksmuseum.
2015-07-26 12.44.42Leksaker är något av det bästa Maken vet. Han gick med raska steg i den riktning som pilen visade. Och nog var detta leksaksmuseum väl värt ett besök! En sån samling leksaker! Jag gillade främst alla fina gamla dockskåp med en otrolig detaljrikedom. Och gamla dockor och tillbehör.

2015-07-26 12.50.442015-07-26 12.52.102015-07-26 12.52.54Dockskåpen från förr har tillverkats med kärlek. Skåpen var vackra möbler i sig. Sen de fantastiskt och tidstypiskt inredda små rummen med en mängd detaljer i form av minimala serviser, små möbler, textilier och liknande. Jag fastnade helt framför dessa. Sen kom jag till alla dockor. Deras fina kläder och små tillbehör som någon flicka lekt otroligt försiktigt med. Den söta lilla glasservisen har tillverkats på Viskafors glasbruk.

2015-07-26 13.05.33

2015-07-26 13.06.02   2015-07-26 13.04.46  2015-07-26 13.07.46

2015-07-26 13.07.20Man hade också byggt upp små miljöer bakom glasrutorna, som den lilla lanthandeln till exempel. Leksakerna från förr var mycket mer riktiga på nåt sätt. Men … det kan ju bero på att plasten ännu inte fanns. Då användes istället trä och glas och annat riktigt material.
Givetvis fanns det mängder med bilar, flygplan, plåtleksaker som kunde skruvas upp för att röra sig på nåt sätt och en hel del andra leksaker också på detta fina museum. Men bland alla dess fina saker fastnade jag mest för ett litet linneskåp. Det var nämligen helt makalöst.
2015-07-26 13.08.27Små prydliga buntar av lakan och handdukar. Allt noterat på lappen som sitter på dörren. Storleken på skåpet kan ställas i förhållande till bokmärkena där på dörren.

I nästa rum fanns en utställning av serietidningar och seriefigurer. Jag har inte läst så mycket serier i mina dagar. Varit mer av en bokläsare. Men det var ändå roligt att se den utställningen också.

Det här var en sån där makalös dag när ett skönt lugn och en speciell närvaro infunnit sig i oss alla. Vi gick i egen takt och tog in det vi såg och sammanstrålade emellanåt och diskuterade föremålen. Alla fyra med kameran redo. Fotograferande människor som vi är. På något sätt hade allt annat lagt sig i periferin och vi hade all tid i världen och långsamhet och trivsamhet i stegen. När vi var klara med leksakerna tog vi oss en titt på slottet.

2015-07-26 13.42.22 2015-07-26 12.40.47

Det blev bara en titt på utsidan och det började dessutom regna. Vi gick istället mot bilen och efter att ha konstaterat att det inte fanns något växthus … annat än i min fantasi 😉 Så vi satte oss i bilen. Mot nya djärva mål.
Jag kan verkligen inte beskriva den här dagen i ett enda inlägg. Det får alltså bli i etapper. Precis som hela dagen var. En spontan och skön dag som vi tog oss an med öppet sinne. Vi hann med otroligt mycket och det kan tyckas stressigt men det kändes verkligen inte så. Både tiden och vädret stod till vårt förfogande. Det där med vädret var verkligen speciellt. För det tycktes anpassa sig efter det besök vi valde. Liksom rama in och ge platsen en stämning. Flummigt? Ja, kanske blir det så när man fått uppleva en dag som blev så energiladdande.

4 thoughts on “En utflyktsdag – etapp 1”

  1. Jag får väl baka oftare om det räcker för att locka ner er hit. 😉
    Trist att det inte fanns något växthus. Bättre lycka nästa gång. *haha*

Kommentera gärna!

