BlomsterLivet, TrädgårdsLivet

Trädgårdsrunda

Avverkat det ena av veckans två dygnspass och kom ut i ledigheten i en solig torsdagsmorgon. Det är Augusti i luften. Kylig, fuktig och klar. Även om dagen ser ut att bli mer av Julikaraktär. Typ varm. Aningen för varm för mig men jag har ju mina skuggiga gömslen.
Som vanligt är det första jag gör vid hemkomsten en runda i trädgården. Jag liksom rotar mig. Tillbaka i mitt eget liv, efter att ha tillbringat ett dygn i någon annans. Och trädgården är verkligen en vilsam och rogivande plats att landa i numera. Jag går runt så där i största allmänhet, så fort jag fått upp altandörren. Kollar på det som blommar, plockar bort lite torrt eller vissnat. Drar fram vattenslangarna och öser över växtligheten en välbehövlig väta. Snackar med KattGrabbarna som gärna gör mig sällskap på min runda. Hämtar spaden och hugger nån envis snigel av mördarkaraktär. Det är tyvärr så att dessa eländen hittat min trädgård i år. Varit förskonad från dem hittills. De sniglar inte omkring i nåt överflöd men jag hävdar att de inte har här att göra och avverkar dem bryskt med spaden så fort jag ser nån. Denna runda var skönt nog snigelfri.
Idag fyllde jag också på lite jord där det saknades, och ryckte upp ett gäng blommor som spridits hit med vinden. Fina visserligen, eller ja, själva blomman är fin men växten är gräslig. Tjock stam och överväldigande blad och när de blommat ut spottar de frön omkring sig och dyker upp där man minst anar det nästa år. Nu kapade jag dem innan fröspottningen och ryckte upp rötterna dessutom. Tänker hålla vaksam koll nästa vår. Och dra upp i god tid.
Därmed bildades det tomma ytor … jag har redan planer för dessa. Det finns mängder med blommor jag inte har än! Och jag tror det ska bli ett gäng vackra perenner. Nåt man kan plocka av och ta med in.
För övrigt noterade jag att nån stackars fågel fastnat i ett gäng klor i natt. Bara en hög med fjädrar fanns kvar. (Jag har snackat med KattGrabbarna om det där. Att ta fågel. Man gör inte så! Men, särskilt lydiga är de uppenbarligen inte.) Såg också att gräsmattan behöver klippas (kanske inte idag) och att det finns mängder med frön att ta hand om. Utblommade blommor lämnar frön, och tar man hand om dem kan man ha sitt eget kretslopp i trädgården.
Själv har jag nu ett par njutbara och lediga dagar innan jobb igen på lördag. Tänker ta mig an dessa på ett riktigt slappt vis.
Bjuder på lite trädgårdsbilder, så ser du hur bra jag har det.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Kommentera gärna!

