BlomsterLivet, TrädgårdsLivet

Höstkänningar

Trädgården börjar så sakteliga förbereda sig för att gå i vila. Det syns spår av det lite här och där i växtligheten på min vanliga morgonrunda. Idag är det fuktigt och varmt ute. Regnmoln som inte bidrar med nåt regn utan bara far vidare. Jag hinner klippa gräset och fixa lite annat som att plocka blomfrön och rensa bort utblommade ettåringar denna förmiddag. I tron att regnet var nära. Det var det inte så jag pysslar vidare och njuter av behaglig temperatur och frånvarande sol.
En del rosor vill hålla kvar av sommaren än, likt alla soldyrkare och sommarälskare.

image

Vissa av rosorna i min trädhård har minsann satt nya knoppar. Hoppas de hinner slå ut också. Senblommande perenner är också i full gång. Och lurar ögat att det ännu är sommar. Och till viss del är det kanske det. Även om det är första september nästa vecka. Somligt blommande kom igång sent i år. Och den senaste tidens värme har hållit växtligheten och oss i tron att det är mycket sommar kvar. Fast björkarna vet   … de släpper ifrån sig gula löv redan.
Jag slog mig ner och fick sällskap av en mysig katt i hammocken. Och här sitter vi nu och vill inget annat. Det är helg nu!

4 thoughts on “Höstkänningar”

  1. En av fördelarna med en regnig sommar är ju att växtligheten håller ut längre än annars. Jag såg ståndaktiga midsommarblomser så sent som i förra veckan, även om de såg lite halvvissna ut när jag passerade dem igår. 🙂

Kommentera gärna!

