Grå och underbar

Medan gränskontroller och fientliga flygblad skaver i mitt inre bestämmer jag mig för att ta en promenad för att med egna ögon beskåda det katastroftillstånd vi påstås befinna oss i här i landet numera. Enligt ett viss parti. Vet inte hur det ser ut utanför deras fönster men härikring var det lugnt. Väldigt lugnt. Ingen katastrof i sikte.
Anledningen till promenaden var givetvis inte det. Utan att det äntligen var nån som släckte solen och lät det grå vilsamma ta över. Det där som laddar mitt sinne. Jag började dan med rogivande pianomusik och tända ljus. Och kaffe såklart.
En timme senare stod jag med kameran på axeln och gick ut i den grå världen. Hellre en grå värld än en brun. Det säger jag då!
Har som bekant också hellre en grå värld än en solig. Varför ska solen ha nån sorts ensamrätt på att få kallas vackert väder? När detta grå i flera nyanser är det vackraste tänkbara, till exempel. Det finns mängder med vackert väder ju! I princip alla väder är väl vackra. På sitt sätt.

Hade jag fått önska skulle dimman ha legat tät också men, man kan inte få allt här i världen. Det fanns i alla fall lite dimma därute och jag hittade en vacker natur. Mötte inga människor och blev utskälld av en hund. På vägen passerade jag en god väns nyinköppta hus. Själv bor hon långt uppe i norr i detta land men har skaffat sig ett sommarboende i sin gamla hemstad. På gångavstånd från mig. Jag hade lovat att titta till brevlådan och det löftet uppfyllde jag idag. Hittade ett par halvblöta brev hon skulle ha. Kändes knasigt att rota runt i någons brevlåda. Dessutom passade jag på att ta några bilder på huset. Skum mörkklädd person som smög runt med kamera på annans tomt. Tog posten ur lådan dessutom. Hann därifrån innan grannarna ringt polisen.
Kom hem och myste in mig i soffan och tände lite fler ljus. Nu regnar det ute och det känns bra att sitta här i det efterlängtade novemberljuset. Eller snarare i det efterlängtade november-brist-på-ljuset. Det har varit halvskumt hela dan och jag älskar det!
Medan jag suttit här i soffan och redigerat mina bilder har jag också följt Dottern på resan uppåt i landet. Hon befinner sig nu i huvudstaden för att först roa sig en stund och sedan jobba med sitt älskade konsertfotograferande under kvällen. Sen ska hon ta sig vidare hemåt. Hit. Till föräldrahamnen. Det ska ske i två etapper. Skjuts till Uppsala och hämtning i Uppsala. Vi möts alltså i Uppsala nångång sent i kväll eftersom vi givetvis står för hämtningen.
Bjuder på ett par bilder från dagens promenad.  b

a

 

2 thoughts on “Grå och underbar

  1. Gunnel Anttila skriver:

    Vilken härlig promenad du hade. Här var det lika grått och regnigt på Mysak-promenaden, skönt ändå.

Kommentera gärna!

