Nu är det jul igen

2015-11-29 08.56.24Och det första ljuset brinner. Liksom en mängd andra ljus i detta hem. Jag tassade upp strax efter sju i morse och fick sällskap av en lycklig katt som lyckats med sitt värv. När han förpassats ut i den grå novembermorgonen tillsammans med sin inneboende kompanjon tände jag alla ljusen.2015-11-29 08.59.57
Jag gillar julen och den består av en mängd minnen och egenskapade traditioner. I dessa tider gastas det en hel del om vikten av traditioner och rädslan för att bli fråntagen dessa. Just den där rädslan tycks växa sig allt större och det bildas diverse skumma grupper på facebook om hur eländigt allt ska bli och hur man kommer att bli av med den ena traditionen efter den andra. Luciatåget tycks mest hotat. Jag blir rätt full i skratt av alla dessa farhågor. Men hur svårt kan det vara? Ut och fira vettja. Ordna egna luciatåg, bygg egna traditioner precis hur du vill. Ät skinka, dansa kring granen, googla fram den gamla vanliga kalleankaversionen om det är så viktigt med de saknade sekunderna. Byt kanal om tjejen från Sundsvall hotar din jul eller ännu bättre, stäng av teven helt och njut av din egenskapade tradition med de dina. Ge extra sylt till din gamla mormor och krama dina barn och mys med din partner. Julen firas av en väldig massa människor och alla firar på sitt sätt och för många har den religiösa innebörden för länge sedan redigerats bort. Han Jesus, du vet. Gudasonen från Palestina som föddes i ett stall för att hans föräldrar inte var välkomna … ja, ja.
Jag stod på mitt favoritloppisställe häromdagen och tittade på fina gamla dukar. Dukar med juliga motiv som broderats av varsamma händer. Jag behöver knappast fler juldukar men jag kan inte riktigt låta bli dem, måste liksom rädda dem. Jag vecklade alltså ut de hopvikta dukarna och synade dem, en efter en. 2015-11-29 08.59.25Bredvid mig stod en annan kvinna i samma ärende. Vi var två invandrarkvinnor bredvid varandra där vid juldukarna. Båda med olika jultraditioner i sinnet och vi valde också helt olika dukar. Men båda skulle vi fira jul i detta land och tänkte också ha juldukar på våra julbord. (Och vi har dessutom ynnesten att ha ett hem, att placera en sådan duk i! Det är inte alla som har det denna jul.)
Vare sig man är från Sundsvall, Finland eller längre bortifrån i världen firar man kanske jul. Eller inte.
Känn ingen oro. Julen är inte hotad, i alla fall inte av oss främlingar.

2 thoughts on “Nu är det jul igen

  1. Freja skriver:

    Jag håller med dig helt. Hur kan du vara rädd för att traditioner ska försvinna? De bärs ju upp av dem som vill ha dem, så länge någon vill ha dem finns de kvar. Men de verkar vilja att andra ska genomföra traditionerna åt dem, så de själva bara kan sitta och titta på… Lussa själv om det nu är så viktigt!

  2. ~Sol~ skriver:

    Väl formulerat! Det är vi själva som styr vilka traditioner som blir kvar och vilka som utvecklas till någon ny form av tradition. Att sitta och vara rädd för något som inte hänt eller ens finns på kartan bara för att någon skriker om det på sociala medier säger mer om en själv än andra.

    Du har en mysig tradition. 🙂

Kommentera gärna!

