Inte blir det mycket sagt härinne numera

Kanske har den här bloggen gjort sitt?
Jag har haft de funderingarna förr och det har ändå alltid slutat med att jag fortsatt. Jag vet inte. Orden kanske är slut? De frambringas i huvudet emellanåt men blir sällan nerskrivna. Men nu är det i alla fall sällan …

Det är en varm och konstig december. Häromdagen var det förmodligen varmare ute än det var i både maj och juni. Jag för ingen temperaturstatistik, så jag har ingen aning egentligen. Som nån anhängare till ett rätt så murket och brunt parti sa nyligen; ”Det är en känsla jag har.” (apropå att källkritik och fakta inte var nödvändigt, det räckte med känslan.) Så jag vet inte hur det är med temperaturlikheterna i maj och december. Det är bara en känsla jag har och då måste det väl vara så!?

Julen har pyntats in i vanlig ordning i detta hus. Det är jul i varje vrå. På trappan vaktar ett par rediga grantomtar huset. Jag har till och med pyntat en och annan husvägg i år. Det kanske inte är nyttigt att titta på Ernst? Medan jag pyntar har jag också tittat på årets julkalender. Som hatats och bojkottats och jag vet inte vad. Tydligen är det ett straff för barn i detta land att få med sig något lärorikt i underhållningssyfte. En julkalender måste tydligen vara jupyntad och glittrig och absolut undervisningsbefriad för att få kallas julkalender. Äh. Jag gillar den! Det är den bästa julkalendern på länge.

Såg en skylt på facebook i går. Om att vi firar en jul som är långtifrån svensk med judisk ljusstake och tysk julgran och vad det nu var. Andemeningen var i alla fall att vi samlar traditioner som passar oss, börjar använda dem och kallar dem snart för våra. Det mesta i traditionsväg är ett hopkok av genom tiderna insamlat material. Traditioner byggs olika inom varje familj även om stommen kanske är gemensam för hela samhället. Vad vet jag? Kommentarerna till detta inlägg gick fullkomligt i taket över några faktafel som fanns i uppräkningen. Så pass att nån ville sandpappra hjärnan. Samma människor som utan vidare tanke delar vilka osanningar som helst från den rasistiska fabriken. Om någon tillverkar en skylt av en skärmdump på en bild och klipper in en egen text ovanpå detta i nåt bilbehandlingsprogram. Då är tydligen det som texten säger plötsligt alldeles sant. Kanske blir det så när man sandpapprat hjärnan? Att man liksom glömmer det där med källkritik och faktagranskning. Bär man omkring på en sandpapprad hjärna tycks man inte varken tänka efter eller tåla kritik av egna åsikter. Samtidigt som man frikostigt prånglar ut både kritik och påhopp på och om andra.

Som straff för att jag inte skriver, eller inte tycker som man ska eller vad det nu är, bet jag sönder en tand i lördags. Bara halva återstår. Och det leder raka vägen till tandläkaren om ett par timmar. Tungan hamnar över den där riviga gropen i tandraden hela tiden, så det ska bli skönt att få det tilltäppt. Dyrt förmodligen men smakar det så kostar det, sägs det ju.
Kan också slänga in att det var inga som helst problem att få en snabb tandläkartid trots det haveri av systemet och den kris som sägs ska råda i detta samhälle numera. Det var bara jaha, kan du komma i morgon förmiddag, när jag ringde i går.

Ja, ja. Nu blev det nåt nerskrivet.

One thought on “Inte blir det mycket sagt härinne numera

  1. Freja skriver:

    Jag har velat fram och tillbaka själv om att blogga eller inte, men nu sitter jag med tre olika bloggar… Jag hoppas, av rent själviska orsaker, att du fortsätter så jag får läsa dina funderingar även fortsättningsvis!

Kommentera gärna!

