BloggLivet

Bloggböcker

Det där med att göra bok av bloggtexterna!
2016-01-08 11.17.22Jag har hållit på med det här ett tag. Allt började med att jag ville göra en fotobok om ett julfirande i en gul liten stuga vid ett fruset hav. Det fanns en massa bilder från det och jag fick ett infall att kombinera dessa med mina bloggtexter från den där julveckan. Jag hade gjort fotoböcker innan, med mycket bilder och lite bildtext. Nu blev det fokus på texten. När Fotoboken kom hem tyckte jag att det funkade hur bra som helst med texten, även där den fyllde hela sidor med bara små bildkomplement. Där kom en tanke om att göra fler, av alla dessa bloggtexter jag fått ihop genom åren. Jag kollade runt lite på nätet och visst, det fanns (i alla fall då och säkert även nu) flera alternativ för att göra bok av egna texter. Men ingen av dem hade en bra möjligheter att tillfoga bilder på det sätt jag ville. Eftersom min blogg består av en massa egna foton förutom texterna och jag ville absolut ha dem med i boken. Alltså bestämde jag mig för att använda fotoboksalternativet för en hel bloggbok istället. 2016-01-08 11.17.33Den första gav mersmak, och därmed har jag fortsatt i samma stil och har alla år utom 2015 i bokform. (2014 ligger snart i brevlådan)

Och så här gör jag dem! Tips och tricks för den som önskar.

2016-01-08 11.29.16Jag använder mig av Ifolors fotobokstjänst. Men det finns givetvis andra men jag gillar både utseendet på de här och funktionen är bra. Man laddar först hem ett program till datorn från deras hemsida. Ifolor designer heter det och finns för olika operativsystem. Ett lättarbetat och lättförståeligt program. I detta bygger man ihop sedan ihop sina fotoböcker genom att man får tillgång till bilderna man har i datorn direkt genom programmet. Det finns en mängd olika typer av böcker, olika sidlayouts schyssta pärmalternativ, bakgrunder och dekorationer till sidorna om man så  vill. Alla möjligheter till en snygg bok helt enkelt.
Så, jag skapar en fil för den nya boken i det där programmet, väljer ett format. Jag gör dem i stående A-4 och inbundna. Delux heter den varianten. Och så sätter jag igång. Ett bloggår/bok. Om jag haft mycket att säga det året har jag delat upp det i två böcker men man kan som mest få 132 sidor så det räcker en bit. Sidantalet kan ökas på vartefter man bygger boken.
2016-01-08 11.28.38Bloggen ligger öppen och jag kopierar text för text och klistrar in dem i textrutorna i bokprogrammet. Dessa kan redigeras för att kunna ändra typsnitt, storlek, färg o.s.v och där korrekturläser jag även inläggen och rättar till det som i blogghastigheten blivit knasigt. Men jag ändrar inte själva innehållet eller så. För att få med bilderna från inläggen har jag valt att spara ner dem på nytt. Då slipper jag leta som en tok för att hitta rätt bild i datorn och på hårddiskar, det hade varit för besvärligt. Även om det tar sin tid, att spara bild för bild också men det är ändå betydligt smidigare. Jag försöker att ha så lite döutrymme på boksidorna som möjligt för att utnyttja ytan till max. Alla bildrutor och textrutor kan dras i för att förändra storleken och anpassa dem bra till varandra. Det kan ändå köra ihop sig mot slutet av boken. Man kan inte lägga till enstaka sidor utan det ökar med ett gäng sidor åt gången när man behöver mer utrymme. Jag sitter inte och räknar igenom årets inlägg innan för att gissa mig till ett sidantal utan kör på känn. Det kan bli lite trixande emellanåt för att anpassa allt till det sidantal jag vill ha. Och jag vill helst undvika nån tom sida mot slutet men går det inte så går det inte. Huvudsaken att inget inlägg faller bort. Måste jag prioriterar jag texten före bilden såklart. Jag har valt att lämna kommentarerna till inläggen därhän. Det hade varit för mycket pyssel och allt för utrymmeskrävande att få med dem också.
Varje bok har i mitt fall fått olika utseenden och jag inleder dem allihop med samma text. En sorts bloggförklaring liksom. Eftersom jag bloggat, relativt ymnigt dessutom (på denna blogg sen 2008) har det blivit en hel hög med böcker. Och visst, de kostar en slant att få hem men jag tycker att det är värt det. För det är jättekul att ha texterna på papper och kunna bläddra tillbaka och läsa om. Såklart kan man göra det även i bloggen men det är nåt annat att hålla en bok i handen. Så där! Det är bara att sätta igå2016-01-08 11.18.44ng och göra bloggböcker nu!

2016-01-08 11.17.51

6 thoughts on “Bloggböcker”

  1. Tack för all info! Jag började blogga i augusti 2007, så börjar jag med en bok för det året, eller börjar jag med senaste år…? Hmmm, tål att tänkas på! Böckerna ser verkligen proffsiga ut!

Kommentera gärna!

