ÖvrigaLivet

Nån sorts årskrönika

Jag provade en årssammanfattande lista förra året. Tar den igen … med vissa ändringar eftersom den där listan ursprungligen gjorts för yngre bloggare än jag.

1. Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Nej jag tror inte det, allt rullade liksom på i vanliga fotspår förra året och inte mycket nytt inträffade. Det tycker jag är rätt skönt ändå, har inte nåt behov av stora utmaningar.
2. Höll du några av dina nyårslöften?
Nyårslöften är inget för mig.
3. Blev någon/några av dina vänner mor/farföräldrar i år?
Barnbarnen tar en givet stor plats i livet och därför har jag delat glädjen över vänners små barnbarn via bilder och små gullig filmer i mobilerna.
4. Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov!
5. Vilka länder besökte du?
Besöker aldrig några länder. Däremot besökte vi städerna Tibro, Göteborg, Västerås, Norrköping som alla innehöll kära och trevliga besök.
6. Är det något du saknar år 2015 som du vill ha år 2016?
Tja, det måste jag fundera på. Saknar inget så där direkt.
7. Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
Förra året svarade jag att jag är jättedålig på att minnas datum. Det finns en mängd speciella händelser men datumen liksom suddas ut i mitt minne. Kommer ju knappt ihåg när jag gifte mig …. och ja. Hur jag än försöker skaka om i minnet lyser inget specifikt datum upp den här gången heller.
8. Vad är det bästa som hänt dig år 2015?
Att allt är bra!
9. Största misstaget?
Vet inte om jag ställt till nåt speciellt i år heller.
10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
Frisk och kry!
11. Bästa köpet?
Under ett år hinner man köpa både ditt och datt. Nångång på höstkanten köpte vi en apple-tv och den bidrar med trevligheter när man vill se trevligheter och låter oss se på teve när vi känner för det och inte nödvändigtvis när programmen sänds. Vi köpte också en massagepryl att ha i en stol och få ryggen bearbetad på ett behagligt vis.
12. Vad spenderade du mest pengar på?
Mat förmodligen, och sånt där nödvändigt som huslån, vatten och värme. Och bensin inte att förglömma. Vi åker mycket bil.
13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
Ja, verkligen! Och mycket av det är givetvis familjerelaterat.
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2015?
Jag kopplar sällan musik till år. Men 2015 besökte jag för första gången hårdrocksfestivalen i stan och där såg jag för första gången mina favoriter Deathstars uppträda. Deras låtar från plattan som också kom 2015 kommer kanske att förknippas med året. I alla fall ett tag. Tills jag lyckats glömma vilket år var det nu, som jag var på festival. Och det kan ske redan nästa år om jag känner mig själv rätt. Jag är värdelös på att minnas årtal och datum och sånt.
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag är ganska jämn i humöret … tycker jag själv i alla fall …
16. Vad önskar du att du gjort mer?
Även här måste jag svara som jag gjorde förra året. Läst och skrivit. Lite sorgligt att jag konstaterar att det är för lite av detta men ändå inte lyckats göra nåt åt det.
17. Vad önskar du att du gjort mindre?
Lönar sig inte att sitta och ångra saker och ting.
18. Hur tillbringade du julen?
Med familjen i Tibro igen. Mycket trevligt som vanligt. Vi trivs ihop.
19. Blev det bra umgänge  i år?
Ja men absolut! Vi besökte folk vi gillar och fick även själva besök av folk vi gillar. Ingen nämnd och ingen glömd. Men visst var det extra trevligt att få hit de där nära och kära från hemlandet.
20. Favoritprogram på tv?
Downton Abbey! Sista säsongen nånsin på teve. Och jag använde appleteven till att återuppleva hela seriens alla säsonger på nytt. I min ensamhet i soffan hemma. Njutbara timmar.
21. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året?
Tänkte först byta ut denna hemska fråga. Men i dessa tider är den högaktuell, för det hatas så förtvivlat mycket numera. Det där med hat alltså! Det leder aldrig till något bra. Jag undviker den känslan. Man kan ogilla saker och ting men att släppa ogillandet till hat ska man akta sig för. Allt hat föder bara ännu mer hat och det är beklämmande och ledsamt. Vi måste på nåt sätt vända det skeppet.
22. Bästa boken du läste i år?
Önskar jag skulle ha svårt att välja, att jag kunde göra en lista över de bästa lästa böckerna. Istället kan jag snudd på göra en lista över alla olästa böckerna. Tyvärr.
23. Största musikaliska upptäckten?
Att festivaler kanske inte är så dumt ändå …
24. Något du önskade dig och fick?
Jag önskade mig en behaglig och inte så gräsligt varm sommar. Sorry solälskare. Kanske var det mitt fel …
25. Något du önskade dig men inte fick?
Kanske det …
26. Årets bästa film?
Film däremot, det ser jag ofta och mycket och många. Varför måste man välja? Jag vet inte, kan inte …
27. Vad gjorde du på din födelsedag 2015?
Satt i bilen på väg mot familjen och julfirandet. Eftersom jag, liksom landets drottning, firar denna dag strax före julafton. När jag väl klev ur bilen blev jag firad med champagne och smörgåstårta och kramar.
28. De bästa nya människorna du träffade?
Gillar inte att rangordna människor. Alla är de bästa, på sitt sätt. Har lite svårt för de där socialamedierpopulära uttrycken … på bio med bästa, finaste … fest med de bästa … och i det sammanhanget är verkligen inte alla nämnda och många är glömda och ibland kan det kanske svida i någon. Det må vara ett uttryck som är skapat för att hylla de som just då valts och som används om alla förr eller senare. Men just för tillfället är det bara några få som får vara med i skaran av de bästa. Kanske är det ett uttryck som borde omvärderas?
29. Hur skulle du beskriva din stil år 2015?
Svart och totalt obekymrad om vad som må vara rätt eller fel stil.
30. Vad fick dig att må bra?
Min familj och mina vänner. Katterna, egentiden, kreativiteten. Det var svaren förra året och det finns ingen anledning att ändra på ett vinnande koncept.
31. Vad såg du mest fram emot?
Semestern.
32. Vem saknade du?
Pappa. Alltid pappa. Och så Dottern som bor så himla långt bort. Men hon har ändå haft möjlighet att vara hemma på täta besök som tur är.
33. Favoritmånad?
November, alltid november. Vad annars? Ändå blev inte november riktigt så där grå och dimmig som jag vill ha den.
34. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Det är väl möjligt men jag är nöjd. Det blev ett bra år. Nu lägger vi det till handlingarna och ser framåt.

6 thoughts on “Nån sorts årskrönika”

  1. Fast jag håller inte med om att ord som bästa, finaste är socialmediapopulär, i alla fall inte i mitt liv… jag säger det jag tycker i det läget o skiter fullständigt i om det är sociallmediapopulära ord. Jag använder fina ord TILL personerna i fråga oxå så dom vet var jag känner. Jag har lärt mig att säga det jag menar och mena det jag säger. Men jag förstår precis hur du tänker, du använder dem inte själv på samma sätt som JAG gör o då kan de reta lite.

    Hat ja, där håller jag med om din tanke, ordet är ett ganska laddat o starkt ord o jag undviker att ha det i min vokabulär alltför ofta. Kanske ”tycker inte om, tycker illa om” är bättre, för jag får känslan att det är det du nog kanske menar i grunden.

    För övrigt en sån där BRA lista där jag själv oxå kan fundera över o summera för mig själv vad 2015 förde med sig av positiviteter o negativiteter. Annars försöker jag numera se väldigt mycket som positivt o njuta NU

  2. Intressant det här med årskrönikor. Egentligen tycker jag det är helt ok med det ‘samma gamla vanliga’. Har inga nyårslöften heller….
    Bra skriver om hat- misstycke är också ett bra ord! God fortsättning på det helt nya, helt vanliga året! 😃

Kommentera gärna!

