ÖvrigaLivet, Livet, TeknikLivet

Vad ska man ha en dator till?

Jag sitter här i soffan med kaffekoppen inom räckhåll och datorn i famnen. Som så många gånger förr. Denna dator.
Tidigt i vårt vardagliga datoranvändande var datorn en sak som stod placerad på ett speciellt bord, kanske till och med i ett speciellt rum. Den var stor och otymplig utanpå och krävde sin plats. Inte minst för alla nödvändiga sladdar. Datorer hade väl funnits hur länge som helst då redan, när det någonstans beslutades att folk i allmänhet behövde dessa apparater i hemmen. Många arbetsgivare subventionerade ett inköp av en dator för sina anställda. På det viset kom också den första datorn till vårt hem. Jag minns det tydligt. Vad jag däremot inte riktigt minns är vad jag gjorde innan. Med tiden som datorn nu började ta i anspråk. För den slukade timmarna hela, utan att tugga.
Med datorn kom också Internet. Man visste inte riktigt vad det var, detta mystiska och osynliga nät. Eller var det fanns liksom. Ring-upp-modemet sjöng sin sång och man hamnade på Internet. Vad skulle man göra där? Söka information sades det. Som en uppslagsbok. Visst fanns det information! Det gjordes hemsidor, det letades bilder och plötsligt kunde man läsa nyheterna också. Och så småningom myntades uttrycket sociala medier … därmed var datorn inte längre en klump i ett hörn på ett datorbord. Dessa datorbord säljs nu i parti och minut eller skänks till loppisar där de står och samlar damm. För vem behöver dem? Datorn är numera placerad i famnen på oss. Eller i handen på oss i form av en smart telefon. Internet är därmed upptryckt rakt under näsan på oss och tar allt med plats i livet och slukar mängder med tid.
Numera när jag placerar datorn i famnen är det raka vägen till Internet jag tar mig. Att använda datorn är lika med att befinna sig på Internet. Men har vi verkligen hängt med i utvecklingen? Har vi tänkt över vad detta innebär? Är det här tryggt, säkert och pålitligt? Allt mer läggs på Internet och allt mer ska skötas via en dator. Det går knappt att besöka ett bankkontor längre. Du ska ordna dina egna affärer i din egen dator. Överallt ska man skapa konton, tänka ut ett användarnamn och ett lösenord att komma ihåg.
Jag har följt en serie på teve där huvudpersonen är en kille som är hacker. Han tar sig hur enkelt som helst in i andras liv, via deras datorer. Man kan ha sällskap i sin egen dator och bli sedd via sin egen webbkamera. Ens så privata och hemliga lösenord eller aktiviteter på Internet är knappast privata. Sökfunktionerna registrerar allt vi söker efter för att kunna placerar rätt reklam inför våra ögon. Vad mer registrerats? Bilder eller text som vi lägger upp kan aldrig helt försvinna. Det finns avtryck av allt. Våra barn är profilerade över hela nätet i alla möjliga, nu så gulliga, situationer. Hur kommer det att påverka dem i vuxen ålder? När de ska söka jobb i framtiden och arbetsgivare söker information om dem?
Dessutom har vi ingen som helst etik och moral för detta nätanvändande. Att det skrivs och kommenteras hur som helst och vad som helst. Att ens mänskliga skyldigheter inte tycks gälla på nätet. För där kan man hata och hota och sprida elände. Tänk om man skulle säga det som sägs i skrift på nätet lika öppet ute i samhället? Hur kunde klimatet bli sådant?
Sociala medier var en trevlig uppfinning först. Man fick kontakt med gamla vänner, släkt och vänner långt ifrån och kunde på ett enkelt sätt meddela sig med omvärlden. Från detta glada och trevliga forum där man sökte gamla klasskompisar till rena mobbingen i vissa fall.

Det ena gav det andra i detta inlägg. Precis så som Internet självt fungerar. En sökning som leder till en annan sida som leder en vidare till nästa sökning som i sin tur … ja du fattar. Vips har det gått en timme eller två och du som bara skulle kolla en grej!
Där nånstans börjar jag undra vad man ska med en dator till egentligen. Min egen förblir allt oftare avstängd numera. Facebook mår jag rent dåligt av att besöka bitvis. Enbart på grund av det hårda uttryckssätt som finns att hitta där man minst önskar det. Att folk till och med önskar livet ur varandra och hotar med nackskott eller annat livsavslutande. Att man öppet sprider sitt hat med namn och profilbild. Sociala medier är inte längre någon rosa bubbla där man hittar gamla vänner. Numera tycks det allt oftare att man ser sina ”vänner” bekänna färg.
Och då har jag inte ens kommit till problemet med bedrägerier och uppfinningsrika försök att komma över andras pengar, egendomar och identitet via nätet.
Ibland är det så mycket elände att man bara vill lägga ner hela Internet. Så jag stänger alla flikar med sociala medier, dagstidningar och annat och surfar runt på fina trädgårdssidor och inredning eller nåt liknande istället. Låtsas att allt är den där rosa bubblan igen.

2 thoughts on “Vad ska man ha en dator till?”

  1. Jag har också funderat på det där; Hur uppslukade vi är utav alla tekniska mojänger som tar oss ut ur vårt eget liv. För det är det det gör. Vi må tycka att vi är delaktiga och närvarande, men oftast ser det bara så ut på nätet. Själva sitter vi med snoken i en pryl och pratar med med varandra genom tangenttryckningar. Så himla knepigt.
    Just det där med att vi verkar tro att vi kan svära oss fria från det vi säger online är också ett konstigt fenomen. Jag har ju inte mindre sagt det för att det är skrivet och publicerat online än att jag skulle ha sagt det ansikte mot ansikte. Jag förstår inte.

  2. Ja jag håller med! Dock är det lyxigt med e posten! På ett huj när jag familjen hemma i Österbotten. Eller att kunna skicka SMS åt dem! Verkligen bra! Fast jag föredrar bloggandet framför FB….

Kommentera gärna!

