Livet

Finns det anledning att längta till sommaren?

Redan? Nja. Egentligen anser jag att man ska leva så mycket i nuet som man förmår. Att redan i mitten av februari börja längta efter nån avlägsen sommar är helt galet. På teve pratas det om var våren befinner sig. Jösses, ge er! Det är inte vår i februari! Utanför mitt fönster är det verkligen vinter. Ordentligt med snö och en temperatur som håller katterna inne. Och jag som inte ens lyckas klämma in sommaren på topp fem av favoritårstider (ja, jag vet att det bara finns fyra) längtar väl inte efter sommaren alls? Nej, kom inte dragandes med nån vår och sommarlängtan än.
Men ändå! När jag tänker efter … det finns visst en del anledningar att längta till sommaren i alla fall.

  • Det börjar bli dags att peta ner en massa frön i jord. Sån aktivitet brukar framkalla en önskan om en ofrusen jord och en varmare temperatur att sedan plantera sina egenuppdrivna plantor i. Och jag samlade massor av frön i höstas, som bara väntar på att tas omhand nu.
  • En del trädgårdsplaner har redan tagit plats i mitt planeringscentra i hjärnan. Det har egentligen inte med sommarlängtan att göra utan ett envist trädgårdsintresse. Hittade en bambuspaljé jag eftersökt på en butik i helgen. Måste nog åka tillbaka och köpa den innan de hinner ta slut.
  • Jag börjar bli innerligt trött på allt katthår här inne. Sommartid hålls våra kära Kattgrabbar mest utomhus och därmed minskar antalet pälsbeklädda ytor inomhus. Därmed minskar också behovet av ständig dammsugning och tejprollandet av kläder.
  • Semesterplaneringen på jobbet är redan igång. Puh. Har gärna semester, det är verkligen en höjdpunkt på året. Men den längtan vill jag ogärna släppa fram än för det är väääldigt låångt till årets semester.
  • En ny säsong av Netflixserien Orange is the new black släpps i juni! Tjohooo! Bara en sån sak. Jag har slukat mig igenom de tre som finns tillgodo just nu och ser fram emot en fortsättning. Kunde aldrig tro att en serie om ett gäng kvinnor på ett fängelse skulle bidra till sån underhållning. Vilka karaktärer, och vilka skådespelare alltså! Ja, jag längtar till juni!

Och visst, på sommaren slipper man skotta snö, skrapa bilrutor och allt sånt men det är inget jag är less på än. Vinter har inte varit speciellt svår hittills och även om den pågår för fullt just nu så stör den mig inte det minsta. Det är rätt skönt med vinter och just nu är jag trots allt riktigt bra på att njuta av att vistas i nuet. (fråga mig igen i morgon när jag ska göra bilen medgörlig för att åka en längre bit på lite jobb!) Nu återstår resten av denna hyfsat lediga måndag.

16 thoughts on “Finns det anledning att längta till sommaren?”

  1. EEEHHHHH, längta du efter din vinter i juni juli så längtar jag efter sommar i februari.. du är lika lite sommarkvinna som jag är vintermänniska

  2. Jag ÄLSKAR vinter och våra katter är alltid inne så katthår har vi överallt året om. Men jag LÄNGTAR efter Orange is the new black, jag såg alla tre säsongerna på raken i somras och har längtat sen dess…

  3. Jag längtar sällan till sommaren men det går inte att komma ifrån att sommaren har sin tjusning, den också. Sverige är ett oerhört vackert land oavsett årstid och om inte annat så är det så där galet, intensivt, härligt grönt överallt under sommaren. 😀

  4. Jag längtar inte till sommaren. Mer till ljuset.. som redan börjat visa sig allt mer. För min del får det gärna vara vår mellan mars och september och därefter kan den ljuvliga hösten ta vid. Men nog har sommaren sina plus också. Såklart.

    Orange is the new black. Helt underbar..! 17 juni (när pappa skulle fyllt 80) är det dags. Längtar.
    Kram på dig min vän. Jag inte bara saknar våren. Jag saknar också dig!

Kommentera gärna!

