En bilåkardag

2016-01-05 14.09.11Idag är tanken att jag ska tillbringa några timmar i bilen. När jag kommer upp och tittar ut får jag anledning att sucka lite över det beslutet. Det har snöat en del under natten, och snöar ännu lite smått. Temperaturen ligger kring noll och jag gissar att vägarna är blöta och slaskiga, bitvis hala. För ovanlighetens skull tar jag en koll på vädernyheterna i morgonprogrammen. Ser att snön troligen kommer att hålla mig sällskap större del av vägen idag. Bara att anpassa sig efter detta faktum och ta det lugnt.
Det tar sin tid att åka dit jag ska. Just nu är jag inte ens på gång, ens lite. Det gör inte så mycket, jag har ingen specifik tid att passa. Alltså sitter jag här i godan ro med kaffekoppen. Innan förberedelserna ska tas itu med. Några saker av nödvändig art ska ner i en väska. Jag ska få i mig nåt frukostaktigt och hitta lite kläder.

Viss motighet finns inför alla dessa biltimmar, innan jag väl sitter där bakom ratten och verkligen är på väg. Att åka bil är vanligtvis en trivsam syssla. Att köra bil också. Och idag åker jag ensam, alltså kör jag också och jag trivs i min bil. (Maken stannar hemmavid med KattGrabbarna och egna planer den här helgen.)
Ensam i bilen har man eget ansvar över musikvalet (ingen som hör om man sjunger med), innetemperaturen (ingen som gnäller över att det är för kallt) och när eller om man ska stanna en stund.
Ingen att prata med heller, om man inte väljer att prata högt med egen person. Tankarna kan alltså flyta på i fritt läge. En del av hjärnan är givetvis strängt upptagen med att hålla koll på trafiken runtomkring, hastigheten, upptäcka fartkamerorna i tid och muttra alternativt svära högt över någon idiot vid en annan ratt. Medan hjärnkollen sysslar med allt det där, kan resten av tankesystemet fara fritt. Från det ena till det andra, utan att fästa sig specifikt vid nåt alls. Nästan ett slags meditation.
Att stänga bildörren och fara iväg är att få stänga av allt annat ett tag. En skön paus i tillvaron och allt annat får stå åt sidan under tiden.
Okej. Kaffet är plötsligt urdrucket. Inlägg nummer fyra är dessutom ihopsvamlat. Dags att ta itu med dagen och komma iväg alltså.
Ha en skön fredag.

4/100

5 thoughts on “En bilåkardag

  1. Gunnel Anttila skriver:

    Tag det lugnt på vägarna, har slutat snöa här, så det kanske blir en skön bildag.<3

Kommentera gärna!

