Män i bil

Män har visst simultankapacitet! I alla fall när de kör bil. För de kan både köra och hinna se vem som sitter i mötande bilar eller eventuellt passerar på nåt annat sätt utanför bilen. Det är viktigt att hälsa på de man möter! Och hälsa tydligt så att det syns!
När en man i en bil möter en bekant i en annan bil ska det alltså hälsas. Tydligt vinkande med hela handen framhållen mot framrutan. En hälsning som inte ska kunna missas. Om den ändå riskerar gå obemärkt förbi kan den förstärkas med att också blinka med lyset eller tuta. Så att det verkligen framgår att man möter nån man känner.
Om den mötande personen händelsevis ändå missar detta möte måste mannen omedelbart fumla fram telefonen, medan han fortfarande kör, och ringa upp den han nyss mötte. Bara för att hojta glatt i luren; ”jag mötte dig nyss!”
Vad ska man göra med den informationen? Jaha. I en av alla mötande bilar var det nån jag kände. Okej. Jag mötte Lassie liksom. Kul.
Annat är det med oss kvinnor. eller i alla fall mig. Jag ser inte överhuvudtaget vem jag möter. Det är en bil, ja. Men vem som kör är fullständigt ointressant. Först när det är alldeles försent att reagera hinner jag registrera att det var en man jag kände som just hälsade på mig med stora handflatan i vindrutan. Om jag mötte en man alltså. Mötte jag en annan kvinna jag känner är det troligast att vi bara passerar varandra helt obemärkt.
Det har inte med själva bilkörningen att göra. Jag sitter i egna tankar. Ibland speglas också himlen och omgivningen i den mötande bilens framruta så det är helt omöjligt att se vem som sitter där bakom. Förrän det är alldeles försent. Då får jag fatt i vem det förmodligen var. Dessutom är det inte högsta prioritet på intresseskalan. Folk åker omkring hela tiden. Högst troligt att man ser nån man känner under färden in mot stan eller hemåt men i varsin bil är det ändå omöjligt att göra nåt åt den saken. Tycker jag då.
Hade det varit Maken hade han dock noterat mötet för länge sen. Och både hälsat och blinkat och tutat och ringt upp. Det var jag som mötte dig nyss!
Jo, jo. Vi möts, alltså finns vi.

12/100

6 thoughts on “Män i bil

  1. Freja skriver:

    Åhh, nu fick jag flashbacks till min barndom, långt innan mobilernas tid, när min pappa och alla karlar i byn ringde varandra för att säga att de sett varandra i bilen. i ett samhälle med 150 invånare… Du kände alltid alla du mötte med bilen till och från affärn…

Kommentera gärna!

