#Blogg100, ÖvrigaLivet

Veckans

Det är återigen söndag! Familjemedlemmarna, som är av ett rastlösare slag än denna stillsamma moder, drog iväg för nån timme sen. Det skulle shoppas nåt. Far och Dotter kan roa sig med varandra och få lite egentid och då får mor egen tid för sig själv.
Jag drog givetvis runt med dammsugaren ett varv och bytte sen lakan i sängen innan jag tog en promenad ute i det som kallas våren. Den är liksom på gång.

Veckans planering: Ja, vi har i alla fall kommit så långt så att det finns en plan! Tvättstugan står på renoveringstur och det är till viss del förberett där inne. Har så varit en längre tid. Inget mer händer. Vi är hyfsat på det klara med hur det ska se ut också. Det behöver målas en hel del. Golvet och väggarna ska byta färg, från gula och senapsgula till grå och vit. Det ska byggas om lita och skapas plats för en del förvaring och sånt när färgen torkat. Färg, material och penslar ska inhandlas och någon typ av energi och arbetslust ska skrapas ihop. Det sistnämnda är det svåraste …

Veckans köp: Det blev nya stickor och några nystan garn, helt utan plan på vad det skulle bli. Mer än att jag ville ha och vill sticka. Drog igång en ponchostickning när jag kom hem. Konstaterade att det var grymt bra stickor också. Har länge tänkt prova rundstickorna där man kan skruva loss själva stickan från kabeln för att man ska kunna byta storlek. Man har alltså ett par såna kablar i ett par olika längder, sen köper man till ett gäng stickor att skruva på. Nu köpte jag en billigare variant bara för att prova och de är verkligen himla bra.

Veckans Dag: Den där kvinnodagen. Jag skrev en massa om den förra året. Kan läsas här om man vill. I år skrev jag inte om den alls, men jag läste en massa klokt som andra skrivit. Maken jobbade över den dan. Men jag tog med mig Dottern på mat. Vi avnjöt en god måltid med förrätt och varmrätt på en asiatisk restaurang. Det var mycket gott och jättetrevligt!

Veckans tandläkare: Jo, den har jag ju ödslat en massa ord på redan. De där foliehattarna jag fick för att skydda tänderna som förberetts för nya kronor var obehagliga rackare till en början. Bidrog med diverse ilningar i kombination med varmt eller kallt eller salt till sp att jag tappade lusten att äta. Nu har de tack och lov börjat lugna ner sig. Eller otur kanske? Hade varit en redig bantningsmetod de här veckorna innan de ska bytas till kronor om de fortsatt ila när jag käkade.

Veckans mello: Äntligen final! Vi hamnade hos goda vänner där det bjöds på god mat och trevligt umgänge och så såg vi denna final tillsammans. Idag tvistas det i vanlig ordning om rätt låt vann och i mitt tycke gjorde det väl det. Jag gillade den. Finalen av detta mello var som mellofinaler brukar vara. Jag till och med laddade hem den där appen med hjärtat. Bara för att kolla vad det rörde sig om. Vill hälsa alla som påstår att det är appens fel att alla gamla schlagerrävar inte röstades in till finalen i år, att speciellt svårt var det knappast. Man kan hantera appar oavsett ålder bara man har en telefon som kan hantera appar. Så det kanske snarare handlade om att det var dåliga låtar?

Veckans tatuering: Den skaffade Dottern sig i fredags, när hon utökade konstverken på sin överarm hos sin favorittatuerare, nu blev det en stor röd ros. Om jag skulle vilja ha några tatueringar skulle jag också gå till den tjejen. Hon är otroligt duktig på det hon gör! Fantastiska motiv. Men, jag ska inga bilder ha i mitt skinn. Det räcker att de övriga familjemedlemmarna snart är fullklottrade.

Veckans film: I går eftermiddag kände vi för nåt lättsamt och behagligt i filmväg. Det blev Titanic … inte ett speciellt lättsamt val alltså … men trivsam eftermiddagsmatiné. Nerdragna rullgardiner för att slippa solens inblandning, en filt och allmänt slappt läge i soffan medan stämningen byggdes upp bland överklassen i de fina salongerna på den där båten. Det är en riktigt bra film. Utom att han dör … varför var det nödvändigt för …

Veckan är slut, en ny är på gång. Den blir säkert hur bra som helst den också.

13/100

Kommentera gärna!

