#Blogg100, ÖvrigaLivet

Godmorgon snö!

2016-03-20 07.02.23Det känns som om vi fastnat i en loop … snöfylld morgon … igen! Ingen snö vid läggdags, snötäckt vid morgonkaffet. Varje dag!
Idag ser det ut att bli en utmärkt vinterdag denna vårdag. Kritvitt med nysnö och soligt, nån liten minusgrad. Det är nästan så jag letar fram skidorna och tar en tur … givetvis har jag inga! Jag har inte stått på skidor sedan skoltiden och har ingen lust att återuppta den aktiviteten. Delar av himlen ser också ut som att det finns mer att ge. Så kom igen liksom. Tjata inte om våren för tidigt för då ska ni få se. Tycks vara tanken däruppe bland molnen.
Väderleksrapporten yrade om ytterligare snöfall alternativt regn under dan/kvällen, beroende på var man står och tittar upp mot himlen.
Gissar att snön smälter eller regnar bort under dan. Så att vi har snöfritt när vi går och lägger oss. och sopar nysnö av bilen i morgonbitti igen. Eller?
För övrigt säger jag bara, typiskt! Min dag består av en åktur till grannkommunen för lite jobb. Konstaterade vid nåt tillfälle att väglag och väder sällan är välvilligt sinnade just när jag ska dit. Och att dessa tillfällen oftast tycks planeras in just vinterhalvåret. Delar av den vägen är inte jättekul att åka på om den är halkigt belagd. Och om det varit snöfritt och frysfritt under några dagar så kan man ge sig på att det hinner både snöas och frysas på innan jag ska åka åt det hållet. Typiskt liksom.
Man kunde såklart använda tåget. Det pendlar fram och tillbaka mest hela tiden. Men det är liksom inte min grej det där. Och då är jag ändå inte framme när jag är framme och hur ska jag då komma fram? Och tänk om det uppstår signalfel och sånt som gör att tågen omöjligt går? Så står jag där och kommer inte hem. Dessutom går inte tåget utanför dörren som bilen gör. Jag tar bilen som vanligt givetvis.
Katterna är inte heller välvilligt inställda till detta kvardröjande vinterväder. De känner ända ut i morrhåren att nu borde det väl vara vår och fågelkvitter. Ljummare vindar som gör att ingen av dem vill in förrän sent på kvällen, om alls. Och så är det snö! Snacka om felberäkning. Givetvis springer de ut och in för att kolla om nåt ändrat sig. Givetvis är det typ mitt fel om jag ska tolka de anklagande blickar som vänds mot mig när jag just öppnat dörren (igen) och man står där med snö framför tassarna (fortfarande).
Det är inget nytt, vårens ankomst är ofta nyckfull och vintern är lika ofta en seg rackare som stannar fast värdfolket bytt till pyjamas. Man får gilla läget och hålla fast vid vinterdäck och tjockare jacka ännu en stund. Tids nog!

22/100

2 thoughts on “Godmorgon snö!”

Kommentera gärna!

