Skär – torsdag

20160318_153113-01Idag är det Skärtorsdag och därmed är påsken igång. Jag vet inte hur många gånger jag fått höra ”skämtet” om att detta är den finska nationaldagen.
Skär = skära och Säkra = kniv och kniv = finne. Liksom.
Finnar med kniv alltså. Inte skära, bara rispa. Inte sära, para rispa … för att dra det gamla vanliga skämtandet till sin (kniv)spets.
Kan inte säga att det är kränkande men inte kan jag påstå att det är kul heller. Jobbade en gång med en kvinna som varje gång hon såg mig med en brödkniv eller nåt annat vasst knivredskap hojtade ”akta, hon har kniv!” Kanske var det kul första gången men efter tionde kändes det rätt så trött.
Jag känner inte en enda finsk medborgare som går omkring med någon kniv till vardags. Inte till helger eller större högtider heller för den delen. Orkar inte rota i varifrån det där uttrycket och det så trötta skämtet bildats utan släpper det bara. Och kränkt eller inte, hoppas jag slipper höra några knivrelaterade gamla skämt idag.

Denna skärtorsdag innebär inga knivar för min del heller. Tack och lov, kan jag tillägga, eftersom jag om nån timme ska befinna mig i tandläkarstolen igen. Nu ska mina dyra kronor placeras på rätt ställe. Sällan man ser fram emot att få gå till tandläkaren men jag inbillar mig att det kommer att bli en lättnad just idag. De här tillfälliga och pålimmade gaddarna (mössorna som tandläkaren kallade dem) är inte det roligaste jag haft i munnen. Men de har förhoppningsvis fyllt sitt syfte.
Kände med förskräckelse häromdan hur den ena krumbuktade till i utbrytningsförsök. I akt och mening att behålla den tills jag sitter i tandläkarstolen idag har jag alltså ätit försiktigt. Mycket försiktigt. Och mössan är på än!

För övrigt väntar väl en dag med ivriga påringningar på ytterdörren. När grannskapets påskkärringar fått på sig sina hucklen och ritat klar sina hastverk till påskkort drar de ut på tiggarstråt.
Jag har för tillfället inget godis att ge dem, men ska absolut fixa det innan eftermiddagen. Får väl se hur kreativ jag själv orkar vara. Ett år gjorde jag mig till med guldpengar i en tjusig silvrig pokal. Då kom inga kärringar alls! Gissar att ett gäng var för små för sånt och ett annat gäng för stora för nåt så barnsligt det året. Tiggande påskkärringar går i cykler.
Förra året hade jag buntat ihop sura och söta stänger med band och påskhälsning. Då fick jag höra ryktesvägen att vi utmärkte oss som bästa huset att tigga godis i. Gäller att ligga på topp alltså, och hitta ett sätt att vara med i omröstningen även i år. 😉

Ha en trevlig skärtorsdag!

24/100

6 thoughts on “Skär – torsdag

  1. Johanna skriver:

    Äh det där med stereotyper får man ju strunta i. Syftar på knivarna alltså. Själv dricker jag inget kaffe, måttligt med alkohol och dansar ingen tango! 😏

  2. ~Sol~ skriver:

    Konstigt det där med att skämt inte föryngrar sig genom åren. Samma lika tråkiga skämt dras år ut och år in, trots att alla vet hur trötta alla andra är på dem.

    Kul när man utmärker sig på sådant vis. Vi har portkod här och således blir strömmen av påskgummor och gubbar ganska tunn. 😦

Kommentera gärna!

