Luras, eller lurad?

Och dagen till ära länkar jag först till mig själv innan jag fortsätter. April inleds med solsken och lögner skrev jag för tre år sen.

Allt man skriver idag kan kanske tolkas som aprilskämt?

Så om jag säger att jag blivit beroende … tror du mig då? Inte av nån sorts dryck. Inte heller av nåt kemiskt medel. Eller av det där populära söta. Nej. Jag har blivit beroende av mellanrumsborstar! (så korkat att det måste vara sant!) Alltså! Vilken uppfinning. Som små flaskborstar som platsar mellan tänderna och kan gör bra mycket bättre rent än den tjatiga tandtråden. Som jag blivit tjatad på om i alla år. Men, årets tandhygienist gick på med en dylik borste plötsligt. Sa att man får mer mellanrum med åren. Sånt kunde man ju blivit förbannad av, vadå åren? Tycker hon att jag är gammal? Skit samma, borsten är fantastisk! Jag utbrister som i reklamen … den där tandläkare-rena känslan … Och kan numera inte vara utan såna borstar. Det känns så himla bra när den där borsten sopat rent mellan alla tänder. Tandtråden är ratad och jag är gammal nog för mellanrumsborstar!

Eller om jag skriver att vi just bokat en resa till Thailand … tror du mig då? Maken skrev det just på facebook. Där bara garvar folk och tror att han är full. Inte bara luras alltså utan är drucken och dillar. Det är han inte! Han är spiknykter! Men … han luras såklart! Att få oss till Thailand är lika troligt som att Greta Garbo kommer på middag ikväll.
Jag som ännu inte dragit ens upp mörkläggningsgardinerna fast solen sedan länge passerat fönstret skulle lida kval i det landet. Så nä, om jag säger att vi bokat resa till Thailand. Då ska du inte tro mig!

Men om jag säger att vi tänker boka en resa i alla fall? Fast bara till grannlandet, då är det lldeles sant. Det blir semester i hemlandet i år. Är tanken. Det är tillräckligt långt dit faktiskt. Ändå är vi givetvis lyckligt lottade invandrare som både får och kan besöka vårt gamla hemland med alla som är kvar däri.
Det är det som gör att vi besöker det såklart. Människorna som är oss nära och som är där. Nu var det länge sen vi sågs. Det känns. Om nån kommer på hur man hittar en flyttnyckel eller flampulver eller hur man teleporterar sig, säg till mig då! Fast säg det inte en dag som idag!

Om jag nu då påstår att jag skålat med bubbel mittpå blanka eftermiddagen … tror du mig då? Jo! Gör det!
Bubblet var Prosecco. Passade grymt bra till sushi alltså! Det blev efter jobbet träff med god vän, och före detta kollega. Vi efterjobbar inte på krogen. Det är för stökigt och rörigt för oss.
Istället tar vi med oss mat hem, idag hamnade vi hemma hos henne på stan. Med gångavstånd till och från sushin och jag tog givetvis bussen till stan. Sen satt vi där och mumsade i oss och pratade så tiden alldeles bara sprang hur fort som helst!

Skulle jag därefter påstå att jag ska ta på mig mina springa-fort-kläder och dra iväg ut på en milslång springtur om en stund … då tycker jag det är läge att ringa nån sorts akutnummer mer än att anklaga mig för lögn och lur. Helt sanningsenligt så äger jag inga dylika färgglada plagg. Jag har ett par dojor som kan klassas som träningsskor. Om det inte vore för att jag köpte första bästa par jag hittade till bra pris och som inte på minsta vis är utprovade efter mina hålfötter eller springstil.
Nää. Sist jag sprang var nog i tjugoårsåldern. Då var det inte populärt alls med specifika kläder i skumma material. Man sprang i t-shirt och joggingbrallor.

Nä nu får det vara nog med eventuell lögn eller sanning. Jag lutar mig tillbaka i soffan med ett glas vin och njuter av att det är fredag och snart Let´s dance. Ja! Jag tittar på det. Bara för att han Rickard är med. Operasångaren med svartmålade ögon och ett hårsvall man skulle dö för. Han är kvällens glädjefnatt och glitterskatt! Jag ska ringa till honom i kväll också, för då sjunger han bara för mig! Och det är alldeles, alldeles sant.

32/100

4 thoughts on “Luras, eller lurad?

Kommentera gärna!

