#Blogg100, MusikLivet

Jag gör en intervju!

Dottern kommer hem med glitter i rörelserna. Hon har varit med Maken på skivmässa. I handen har hon påsar av ett för mig bekant format. Stor och fyrkantig, innehållande vinylskivor. Rariteter, tydligen och det är som med varsamma vita vantar hon tar dem ur påsen. Instoppade i skyddande plastfodral först. Därefter granskar hon fodral, eventuell inlaga och tillslut den där papperspåsen som skivan ligger i. Skivan hålls med vana händer längs kanterna medan hon ser över den och hoppas slippa hitta nån alltför allvarlig repa.
Hemma hos Dottern i hennes eget hem finns redan mängder av dessa vinyler. I gamla Prippsbackar. Precis som förr.jmedvinyl
Hon hanterar dessa skivor som mina händer minns att jag också gjorde förr. Fast inte lika ömmande, hedrande, varsamt. För oss var de vardag, lite slit och släng faktiskt. Jag minns inte att vi kallade dem nåt annat än LP-skivor. Antingen köpte man musiken på LP eller kassett. Och dessa LP;n tog en väldig plats hemma. Lättskadade och knastriga och hoppiga om det orsakades minsta repa. De där pappersfodralen sprack i limningen. (Kassetterna ska vi inte ens gå in på såna hade man inte i första hand.)
Vi hade en hel del skivor jag och Maken och vi var himla glada när framtiden och CD-skivan anlände, bänkade och fin och inte alls lika lättstött. Med åren tog dessa småskivor snudd på lika mycket plats hemma. Men vi har inte återgått till några LP-skivor och har inte ens en sån skivspelare framme.
Så. Vad är grejen? Med att återuppväcka vinylskivorna? Bara det där med namnet. Vinyl. Säkert var det många som använde det namnet förr också, jag bara noterade det inte.
Jag känner att detta måste undersökas lite närmare och gör en intervju med Dottern helt enkelt. Som utan undantag kallar skivorna för vinylskivor och har en gedigen påbörjad samling numera.

1. Vad är en vinylskiva? Ett sätt att lyssna på musik, fokuserat!
2. Vad är tjusningen med den för din del? Just att jag lyssnar så fokuserat! Annars skippar jag lätt för mycket. Att växa upp med skip-knappen har förstört mig och med den möjligheten lyssnar jag inte på en hel låt/skiva. Det gör jag med vinylen.
3. Minns du vinylskivor från din uppväxt? Inte alls! Ni hade inga framme utan lyssnade bara på cd.
4. Varför föredrar du vinylskivor? De är finare att samla på! Det finns dessutom mer samlingsmöjligheter i utgåvor, färgade skivor och art-work i fodral och inlaga. Cd-formatet ger inga såna möjligheter utan känns bara som en plastbit.
5. Köper du CD-skivor också? Aldrig! (sagt med förakt!)
6. Köper du allt du gillar på vinyl? Allt nytt som släpps köper jag, i den mån jag kanOm jag hade råd skulle jag köpa mer. Jag jobbar på att samla på mig sånt man ”ska” ha om man är en samlare.
7. Vad är det bästa alternativet till vinyler? Livekonserter! (Spotify gör ingen rättvisa!)
8. Finns det nån vinylskiva du drömmer om att äga? ”By the grace of God” av Hellacopters – på vit vinyl! och The Jmi Hendrix Experience – are you experienced, och då ska det vara en origialskiva från sjuttiotalet. Det behöver inte alls vara en förstautgåva, bara en som släpptes då och som har lyssnats på av någon då.
9. Varför? Hellacopterskivan är en fantastisk platta och den är sååå fin! Egentligen hade den ett rött omslag med deras blixtlogga på men så gjordes denna limited edition i vitt. Med vit skiva och omslag. Hellacopters släppte sina tidigaste album på vinyl också men då var inte hypen med vinyler alls stort. Eller ens fanns. Nu är dessa plötsligt grymt efterfrågade, därav priset på skivorna. Och några nya pressningar har inte heller gjorts vilket gör att de är svåra att få tag på. Jimi Hendrix skivan vill jag ha för att pappa inte har den! Jimi är grunden till allt och pappas nummer ett och ändå har han inte den skivan. Jag känner att jag måste upprätta familjehedern där.
10. Har du någon sällsynt raritet i samlingen? Ja! Jag har en oöppnad ”Spaghetti Incident” med Guns N´Roses och själva skivan är orange. Sen har jag Runaways första platta. Den är svår att hitta till ett normalt pris. Dessutom har jag faktiskt en Hellacopters, deras debutalbum – ”Supershitty to the max” som släpptes 1996.  
11. Vad skulle få dig att göra dig av med dina vinylskivor i framtiden? En brand! Alltså inget frivilligt någonsin.
12. Var är bästa stället att köpa vinylskivor? På Bengans eller på olika skivmässor.
13. Vad är det bästa med vinyl? Knastret. Eftersom jag är uppväxt med cd, där inte minsta knaster finns. Jag tycker att detta knaster bidrar till stämningen.
14. Vad är det sämsta med vinyl? Trasiga fodral, skivorna är vassa i kanterna och skär lätt sönder sina fodral. Eller om de är knöliga i kanterna. Jag är ju samlare av en anledning och vill ha dem perfekta.
15. En vinylskiva du tycker  man borde ha? The Hives skiva ”Veni Vidi Vicious” För att dom är fantastiska och för att man behöver ha lite garage i backen, och då sak det vara den!

Jamen dåså! Nu blev allt lite klarare! Jag kommer aldrig att återgå till att bli någon LP/vinyl lyssnare. Men, jag gillar att det är återuppväckt.

34/100

3 thoughts on “Jag gör en intervju!”

Kommentera gärna!

