#Blogg100, HusLivet

För kännedom

Fick ett brev häromdan (adresserat enbart till Maken eftersom de tycks anse att han äger både hus och förstånd här). Jag öppnade det. Jo, jag brukar öppna hans post. Annars skulle breven med hans nämn förbli helt oöppnade. Om de inte uppenbarligen innehåller tidning med bilder på bilar eller film eller musikkatalog. Men det var ju inte det här med posten jag skulle orda om.
Det var just det där brevet. För kännedom stod det överst. Man meddelade oss att någon fått bygglov och hus ska därmed byggas. I vår närhet.
Jag skrev mycket i denna blogg om när skogen försvann. Det var så länge sen att jag glömt när och måste kolla med mig själv … letar i gamla inlägg och hittar året. 2012! Då rev man skogen och plattade till marken under hela våren och sommaren. Sen hände ingenting. Och ingenting. Dyrbar markberedning och bortforslad skog till ingen nytta. Platsen stod som ett monument över taskig marknadsundersökning, med elva rör som stack upp ur marken där hus skulle kunna anknytas till el och avlopp. Asfalterad väg och tänd gatubelysning. Sen tomhet. För inga hus kom.
Först i begynnelsen av förra året stod ett nyinflyttat hus där. Längst bort i kanten av denna tomma yta. De fick bo ensamma tills i år. Nu står där ett hus till, ännu inte inflyttat och ett annat har nån sorts stomme.
Och detta brev om kännedom antyder att vi kommer att få ett hus mitt i vårat synfält. Baksidan på vår tomt har varit hyfsat insynsskyddad eftersom där fanns skog. Bara när nån gick med hunden eller ut på promenad längs stigen kunde det synas folk där, men skogen var tillräckligt tät för att ändå inte ge nån insyn.
Man lämnade turligt nog en remsa mellan oss och tomheten. Typ ett par tre meter är den remsan. Men tack vare tidens gång har naturen växt upp rätt så rejält med sly under åren. Finns därmed en liten barriär mellan oss och kännedomshuset. Men. Det huset ska byggas först. Jag anar alltså ännu en bullrig och stökig vår och försommar/sommar.
När marken bereddes gick man bet på en rejäl stenklump, läs bergknall. Det skulle nämligen ha stått ännu en tom tomt däruppe. Men berget överraskade, var för stort och mäktigt gissar jag. Och fick stå kvar. Denna klump ligger precis mittemot oss. Till min fasa upptäckte jag ett nysprayat ilsket orange kryss på den häromdan när jag gick på dimmig promenad.
Säg inte att det betyder att nån fått för sig att gå lös på den igen och försöka spränga den till smulor! Då kommer det här huset att gå sönder. Vi har redan sprickbildning från det förra försöket. Jag bävar. Både för allt oljud som kommer att frambringas innan det finns ett nytt hus där och hur detta kan påverka oss och vårt hus.
Klart det måste bli hus där, allt annat vore katastrofalt slöseri. Skogen är i alla fall borta, eller liksom flyttad längre bort kan man säga. Det finns skog där ännu men jag måste gå en bit först, inte bara kliva över staketet.
Jag har återigen planer på någon typ av plank i vår tomtgräns. Kanske lika bra att börja med det redan nu …

39/100

4 thoughts on “För kännedom”

Kommentera gärna!

