Rotat runt i trädgården

Trädgårdssäsongen är inledd på allvar!
Jag pallrade mig ut i morse och fick fart på krattan, skottkärran och sekatören. Började med att räfsa gamla löv ur rabatterna och från gräsmattan. Klippte ner torkat fjolårsskräp som aldrig mer kommer att blomma. Samlade ihop och körde iväg skräpet till högen utanför staketet.
Halva trädgården är därmed i ordning. Den som syns mest mot gatan, jag har jobbat mig framifrån och bakåt kan man säga. Andra halvan tar jag i morgon om jag orkar.
Tog en paus och fixade nån typ av lunch i en hast och satte mig ute med den. Eftersom det var väder för utemat. Satt en stund och grunnade över trevliga trädgårdsplaner innan jag jobbade vidare.
I det soligaste och mest skyddade hörnet gjorde jag plats för att kunna starta lite ny växtlighet. Sådde frön. Massor av frön.
Jag hade samlat toarullar en tid. Utmärkta frökrukor faktiskt. Fyllde dem med jord med hjälp av en strut, som en sprits … Det var enklast så.
image

image

Därefter var det bara att peta ner fimageröna och täcka över med jord. Det ska bli luktärter i de där rullarna och när de är stora nog gräver jag ner rulle och planta i riktiga krukor eller direkt i rabatten. Jag hade sparat ett gäng tomma äggkartor också. Däri finns andra typer av frön. Täckte över alla frösådder med ett bra täcke så att de håller värmen lite bättre och så det inte regnar i dem. Nu hoppas jag det gror på, så det blir mycket blommor i sommar.

Det blev ett rejält dagsverke därute. Känns i armar och axlar just nu, men vad gör väl det. Det är så himla roligt att hålla på där ute i trädgården igen. En och annan liten uppstickare finns det redan i jorden. Trevliga små vänner som återvänder. Ännu är det för tidigt att avgöra hur växterna klarat vintern. Man får ge sig till tåls och inse att det bara är April ännu och att vi bor i Norrland. Allt har sin tid. Nu är jag i alla fall igång liksom.

47/100

Kommentera gärna!

