#Blogg100, MusikLivet

En annorlunda tisdagskväll

image

Han hänger kvar där på korset, med några kvinnor vid sina fötter. Men altaret nedanför är tomt. I väggmålningen runt altarvalvet kan man ännu läsa texten: Du är Petrus och uppå detta hälleberg ska jag bygga min församling.
Allt ser väldigt allvarligt och religiöst ut. Men, skenet tycks vid närmare åsyn bedra.
image

Altaret lyses nämligen upp av färgglada kulörer, i takkronan hänger en diskokula och i det bemålade taket klänger sig några kvarglömda, silvriga och heliumfyllda imagepartyballonger fast. Framför altaret står ett par mikrofoner uppställda och nån med specialkunskap ljud håller på med inställningar till högtalarna.
Från denna ljudanläggning ska ingen predikan ta sig ut. Vi befinner oss visserligen i en kyrka, men den är nerlagd och flyttad sedan länge. Och jag tror att han på korset flyttade med då och är bara skenbart på plats i det gamla kyrkorummet. Fast om han är som jag tror, så kommer han med nöje att ta sig en titt på kvällens evenemang trots allt.

imageDet blir akustiskt framförd rock denna kväll! Två män med enbart varsin gitarr utan sladd och sina röster. Inga trummor eller andra instrument. De där två kommer på sin enda Sverigespelning under en pågående turné till just denna kyrka, en helt vanlig tisdag i maj. Båda är från USA och kallar sig Warwick och Johnson som duo. Spelar annars i samma band, (Black Star Riders) och har spelat i diverse andra band också. Det är två fantastiskt duktiga musiker som  sveper med oss på en redigt rockig kväll. Vilka röster dessutom. Wow alltså. Plötsligt är det inte längre någon helt vanlig tisdag. Det är istället rockmusik när det är som bäst och vi får höra mängder med bra låtar, både deras egna och andras. En hel del godbitar blir det! Hela kyrkan rockar kan man säga och ta mig tusan om inte han på korset också rockar. Och jag är så glad att vi övervann tisdagslatheten och faktiskt åkte iväg till stan. Hade ångrat mig om jag missat det där.

65/100

5 thoughts on “En annorlunda tisdagskväll”

Kommentera gärna!

