Ritbok

image

Inhandlat en ny bok. Igen. En sån med tomma blad. Inte ens ränder innehåller den! Snygga svarta textilpärmar och ett litet bokmärkesband dessutom. När jag ändå var igång och unnade mig köpte jag lite tillbehör också. Tuschpennor med tunn spets.
I en bok med helt tomma blad är det väldigt frestande att börja göra åverkan på det vita direkt.
Först skissar jag med blyerts. För att det ska bli som jag vill och för att slippa rita ut streck som ska vara bakom nåt. Ibland låter jag pennan tänka och följer bästa med i det som blir. Ibland har jag en idé innan. Likafullt oerhört avkopplande och trivsamt. Att se bilden växa fram i slarvig blyerts skapar ett behov att göra den stabil och permanent.
Det är verkligen en särskild njutning att börja fylla blyertsstrecken med tusch så fort det går.  Den pennan tänker ännu bättre och hittar genast på kluriga dekorationer och snygga mönster.
Där i den nya boken är första sidan redan utfylld. Och ser ut så här:

image

Nu har jag många skönt tomma sidor att fylla igen.

72/100

9 thoughts on “Ritbok

  1. Freja skriver:

    Åhh, så coll bild, vilken konstnär du är! Jag önskar jag kunde rita, men jag kan bara följa färdiga mönster, inte alls bra på frihand.

  2. Johanna skriver:

    Alltså, jag som just och just klarar av streckgubbar är nog rätt avis på den där fina bilden! Någonsin funderat på att bli illustratör?

    • Yvonne skriver:

      Jo, den tanken har väl funnits i omgångar men jag borde ha satsat på nån utbildning. Nu är det bara för nöjes skull 🙂

Kommentera gärna!

