#Blogg100, ÖvrigaLivet

Det är som upplagt för en dagens

För vad annars göra när klockan liksom rusar mot midnatt och nån lucka i kalendern vill jag inte ha just nu.

Dagens jobb: Avslutade dygnspass i morse med det som brukar tillhöra ett avslutande av dygnspass. Drog på mig lite övertid också. Det händer ibland det med.

Dagens trädgård: Rensade några kvarvarande rabatter och fick ut en del jord och gödsel även idag. Vattnade alla sådda frön och fick nya idéer. Finns risk att jag hamnar på en blomsterrunda i morgon. Finns risk att det inte blir billigt …

Dagens katter: Fick fatt på den där Gula vi har och kände obehagliga knölar under pälsen. Han tycktes ha fått fatt på ett fästingbo. Uäk. Jag tappade räkningen på hur många Maken faktiskt plockade runt halsen på honom. Nu är han fästingbehandlad med droppar i nacken. Hoppas det skrämmer bort de eländiga krypen en stund.

Dagens kalas: Vän fyllde år idag. Vi skaffade därför present och åkte på kalas. Kramade jubilar, åt sedvanlig tårta och minglade. Så där som kalas brukar vara helt enkelt. Trevligt.

Dagens eurovision: Eller jurovischon som det tenderar att kallas här i landet. Dagens semi är bättre än tisdagens semi var, rent musikaliskt. Fast … det är lite besk smak i munnen av detta ändå. ”Come together” är årets paroll. Samtidigt som Europa bygger taggtrådsstängsel i rasande fart …

Dagens spik: Köpte såna där vita plastkrokar med tre små nubbar i. Bankade upp en sån i en betongvägg. Ja det blev som jag tänkt! Den håller för det som behöver hänga där. Det här huset är annars inte speciellt mycket betong, men nere i källaren stöter man på dylika väggar och då krävs speciella åtgärder om det ska göras hål.

Dagens yrkesman: Det ringde på dörren. Trevlig ung man med elektriska kunskaper var utsänd av elbolaget att byta elmätare och annat. Han donade på nere i källaren med sitt medan jag fortsatte städa lite. Nu är det bytt och jag märker ingen skillnad. Nästan alla såna där prylar som vi inte rår på, och som placerats i detta hus för att mäta vad vi ska betala för deras tjänster, har bytts ut inom några veckor. Vattenmätaren lär ska stå näst på tur så jag  inväntar väl ytterligare yrkesmän/kvinnor för att få även det gjort.

Dagens väder: Tja, solen har envisats. Men, den har använt sig av en uthärdlig temperatur. Så jag är nöjd. Däremot har blåsten varit så där galen igen och blåst iväg allt i sin väg. Saker stod inte där jag lämnat dem och det var inte tal om att ha några bris-fladdrande gardiner lössläppta. Då hade de piskats till fransiga trasor på en timme.

Dagens godaste: Salami i miniformat. Passade perfekt till den bubbliga rosén vi råkade inhandla.

Dagens glasgrejer: Vi äger faktiskt hela trettiotre stycken festivoljusstakar. (ja, jag vet, sjukt) Det är de där finska med ringarna. Varierande antal ringar. Om man räknar alla ringarna blir det hundratjugofyra ringar. Faktum är att de är värda en slant också. Men. Jag hittar inget bra ställe att ha alla dessa ljusstakar på. De borde ha en egen möbel för att komma till sin rätt, om man ska ha alla samlade. Idag separerade jag dem helt bryskt. För att det bara var totalt övermäktigt med så många tillsammans på för liten yta. Nu är de utspridda. Kommer mer till sin rätt. Tycker jag i dag i alla fall. Kan vara annat en annan dag.

Dagens blommor: Häggen är på näppet att slå ut. Jag gick ut till närmsta hägg och bröt hejdlöst ett gäng sådana kvistar när jag städat. Skira, vackra och väldoftande står de i ett antal vaser runtom i huset nu. Ska njuta av de de få dagar man kan njuta av dem. Till den njutningen hör att det snart är syrenernas tur.

Tack och godnatt!

73/100

Kommentera gärna!

