Lite regn och lite mello

Fredagsmorgon i ledighetsläge med en extra stor kaffe inom räckhåll. Ute har solen släckts (känn ingen oro, det är bara tillfälligt) och det gör dagen vilsam för min del. Men det har också regnat under morgontimmarna och jag hade inte förberett för det. Alltså var jag ute i bara morgonrocken strax efter sju och samlade in blöta dynor och täckte över små spirande skott. Ännu för veka för att tåla massa vatten. Annars är vattnet från himlen välkommet så att all växtlighet kan braka på. Nöjd att jag fick ut en del gödsel i går.
Nu sitter jag här och lyssnar mig igenom morgondagens finallåtar. Låtarna ger ett annat intryck när man bara hör dem och inte påverkas av flashiga scenshower. Det finns absolut guldkorn! Några riktigt bra låtar som jag till och med placerar i spellistan. Många skapligt bra låtar som jag inte alls har nåt emot att lyssna på. Några riktigt dåliga finns det också givetvis. Konstigt vore det annars. Däremot finns inget plojbidrag alls i år. Alla är ytterst seriösa. Norden skvalade bort i mängden bra musik. Bara Sverige kvar, given finalplats i år tack vare vinsten förra året. Tror Frans har goda chanser att placera sig topp 10 men tror inte han vinner. Gillar låten mycket och hans lugna avskalade framträdande är stiligt i allt spektakulärt och påkostat. Heja Frans! (dessutom kommer grannrösternas mästare Norden att kunna lägga allt krut på Sverige nu när alla andra är borta.)
Mina topp 5 är ändå 1.Australien – alltså wow! En riktigt stark låt som jag gärna lyssnar på om och om igen. 2.Polen – årets bästa och vackraste ballad som jag inte får nog av.  3.Bulgarien – Poppig och medryckande låt och jag gillar språkbytet i refrängen. 4.Italien – Italien är alltid Italien i allt från språket till den fina melodin, stark refräng också. Tyvärr byter hon till engelska på slutet och det är fullständigt onödigt! 5.Kroatien – En lite enyainspirerad låt som sätter sig för min del. Gillar hennes sköra och vackra röst med höga toner.
Programmen i sig hittills är proffsiga och trevliga att se på. Ingen skämskudde när programledarna jobbar. Som det ofta brukar vara annars i den här gigantiska musiktävlingen. Vi vet ju sedan förr att Sverige är bra på att arrangera detta och de två utvalda programledarna gör ett jättebra jobb, passar bra ihop och säger bra och välartikulerade saker. Man känner sig trygg med dem alltså, de är proffs. Hittills har jag tyckt om pausunderhållningen också. Speciellt de där taxiresorna med programledarna vid ratten. Kul idé alltså.
Fredagen för övrigt får bli rätt lugn och vilsam. Jag gillar ju sånt.

74/100

2 thoughts on “Lite regn och lite mello

  1. Freja skriver:

    Jag håller mig borta från schlagern i år, jag si+om verkligen brukar gå all in! trots att jag varken sett eller hört håller jag med till 100 % när det gäller Italien, särskilt det där med engelskan. Varför envisas de att byta ut världens vackraste språk?

  2. Johanna skriver:

    Tack för låttipsen! Har lite följt med via nätet. Kommer nog att titta på finalen. Så lyxigt med detta nät! 😃 Trevlig helg!

Kommentera gärna!

