ÖvrigaLivet, KattLivet

Kattlåda och regn

Det droppar och det blåser och skvätter därute. Jag anade det redan när jag vaknade. Nere i källarsovrummet dämpas ljuden ordentligt men jag tyckte nog ändå att det lät lite plaskigt.
Kom upp och begrundade dagens valda väder i köksfönstret. Jo. Visst regnar det, blåser ordentligt och är bra kallt dessutom. Jahaja … jag som ska använda kvällen i ett sammanhang som dels inte hör till vanligheterna för min del och som dessutom innebär timmar av utevistelse. Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder … nja … min förtjusning för regn och gråväder kommer att utmanas.
Ute på altanen inbjöd inget till att ta med kaffekoppen ut. Jag letade mina KattGrabbar. De syntes inte till nånstans inne och med tanke på det härjande vädret trodde jag de skulle vara ivriga på att få komma in. Men dom var inte på altanen heller! Märkligt. Inte sjutton brukar de där två vara långt ifrån skyddande tak om det regnar. Jag letade inne igen men nej, inte en enda katt!
Öppnade altandörren och kollade ute igen. Då stack en nos fram. Musse hade myst in sig i KattLådan! Han ville inte vara med på bild så du får ta mig på mitt ord att han är därinne.

imageKattLådan är inte den där äckliga lådan med sand som katter använder som toalett. Nej, det här är en annan slags kattlåda. Den såg jag på nätet en dag och tyckte det var ett bra tips. Helt vanlig kartong i lagom storlek som jag kapat av alla flärpar i öppningsändan. Sedan trädde jag en gammal t-shirt över hela lådan och sträckte ut och fäste i andra ändan. Stoppade in ärmarna så att de inte hängde och fladdrade på sidorna och bäddade inuti med en filt. Sedan ställde jag ut KattLådan på altanen.
Katter kan av någon anledning inte motstå lådor. Inte heller denna. Det dröjde inte länge förrän Musse provade den. Fast då gick han mest i och ur och nosade in den, men lämnade den sen. Men idag kom KattLådan tydligen väl till pass! Ett mysigt och varmt bo som stängde väderläget ute. Koja liksom.
Jag kanske måste tillverka en till, för Pancakes fick såklart inte vara i samma låda. Honom hittade jag under utesängen på altanen. Lika mysigt och kojalikt även där eftersom jag stoppat in mjuka saker att ligga på. Katterna ska kunna dra sig undan och sova tryggt när de är ute tänker jag. Tydligen tycker de att jag har koll på läget eftersom de använder mina mysiga sovställen.

Själv myser jag i soffan för tillfället. Funderar över vad i hela fridens namn jag ska ha på mig senare, när den där uteaktiviteten ska gå igång. Regnställ verkar vara modellen för tillfället. Men han med väderkartan säger att det ska sluta regna under dan. Varmare blir det dock inte, det gäller att klä sig ordentligt alltså. Nå, jag har hela dan på mig att grunna vidare på det och för tillfället är det morgonkaffe som gäller.

77/100

3 thoughts on “Kattlåda och regn”

  1. Vad du hittar på, klart att Kakan ska ha en egen.Här regnar det också.Ha det bra i regnet.

Kommentera gärna!

