#Blogg100, ÖvrigaLivet

Dagens funderingar

Idag är det igen en sån där dag när det finns mycket att säga men allt ryms inte i egna texter. Det blir därför ett axplock.

Dagens pyssel: Jag slaktade gamla kopierade cd-skivor som Maken städade ur hyllorna för en tid sedan. Ingen hade lyssnat på dem på evigheter i alla fall. han tänkte kasta dem men jag räddade dem! Sånt kan vara bra att ha. Nu tog jag fram ett gäng och limmade ihop dem två och två med blanka sidan ut och hängde upp dem som solfångare på vid altanen. Hoppas de ska skrämma skatorna tillräckligt från att flyga in på altanen och skräpa ner. Och av cd-fodralen håller jag på och bygger ett mindre växthus. Ja, ja. Sett nåt på nätet igen.

Dagens glädje: Fröna gror! Jag har satt massor av dem. Olika sorter och nu syns små uppstickare lite här och var. Väntar ännu p några som ser lite hopplöst ogrodda ut men, de kanske kommer! I mina nya pallkragar sådde jag massa sommarblommor. Tänker mig barfotadagar där jag ska gå och plocka en bukett … nåja. För att det alls ska bli nåt åt det hållet behöver kattkräken hållas därifrån så jag lade ett gäng kompostgaller över. Då kan de inte ner och sprätta runt i jorden och förstöra små spirande skott. Jag är rädd om raderna av groddar.

Dagens har aldrig hänt förr: Jag städade lite på altanen, fixade med såna där stilleben och plock som jag håller på med överallt. Såg hur bra det skulle passa med ett par (hrm) specifika blommor till detta. Åkte alltså iväg i akt och mening att skaffa nån (hrm) blomma … besökte två trädgårdshandlar med vagnarna fullständigt dignande av blomster. Och jag kom hem utan minsta blomma! Visst är det märkligt!? Vadfan hände liksom?

Dagens väder: Solen var igång och lyste rätt länge. Sen malde sig ett gäng moln in och täppte till allt och de innehöll en ansenlig mängd vatten! Fast det är bra tycker jag, det är mycket som ska växa nu och vatten är en nödvändig ingrediens. Fast jag är glad att jag hann täcka över alla spirande frön, för simma mår de inte bra av.

Dagens blomma: Klippte fina blommiga grenar ur päronträdet. Så fina vita blommor som om bara en liten dag säkert snöat av alla sina kronblad. De brukar sällan stå sig speciellt länge inne i vas men jag kan ändå inte låta bli. Det är ju så förunderligt!

Dagens mat: Det blev squashpasta med skink och grönsakssås för min del. För Makens del blev det tortellini med skink och vadfanärdetlöki -sås.

Dagens lista: Maken pysslar med musiklista igen. Han har fem teman att fylla med låtar och dessa ska spelas upp på morgondagens musikhörna med musikglada män. De brukar också bli väldans glada av en annan anledning … i hatten liksom.

Dagens boktips: Till och med två böcker blir det faktiskt. För först läste jag (förra året typ) Jojo Moyes bok Livet efter dig. Blev tipsad om den och den nuddar vi det som är mitt arbetsliv. alltså läste jag drogs med och tyckte den var bra, riktigt bra. Så plötsligt en dag i våras fick jag syn på ännu en bok av samma författare i ett pocketställ på matbutiken. Ja, hon var ju bra, så den hamnade i korgen. Först hemma insåg jag att det var en uppföljare! ”Arvet efter dig” hette denna andra bok. Jo, jag gillade den verkligen. Lite sträckläsningsberättelse. Så läs! Men börja med den första, annars blir det märkligt.

81/100

3 thoughts on “Dagens funderingar”

  1. Jag har inga frön att plantera. Micke skjutsa mig till optikern i dag, inga nya glasögon behövdes så jag köpte bra solglasögon i stället. Se åkte vi till Blomsterlandet, där blev det en hel del i vagnen så nu har jag att göra hela resten av dagen.Ha det bra kram.

Kommentera gärna!

