#Blogg100, BloggLivet, SkrivLivet

Bloggat i tio år!

Jag har alltså bloggat, på allvar, i tio år i år upptäcker jag när jag ser efter! Det där med bloggar var relativt nytt och jag hade grunnat över det en tid. Vad var det? Skulle jag? Vad skulle jag då skriva om? Vem skulle vilja läsa det? Några jag kände hade redan funderat klart och var igång och bloggade för fullt. Säkert ännu fler, eftersom hemlighetsmakeriet var stort. Jag började också som en anonym skribent i en svartmålad blogg via kvällstidningen.
Har ingen aning om vad jag skrev i den bloggen, men jag minns att det var med viss fasa jag tryckte på publicera. Det blev ingen välbesökt blogg och själv var jag så kluven till själva bloggrejen att jag inte skrev speciellt mycket heller. Snart stod den oanvänd och jag lade ner den utan att spara det jag skrev där.
Av någon anledning upptäckte jag senare en ny bloggportal. Den befann sig via en dagstidning i min gamla finlandssvenska hembygd. Där samlades alltfler svensktalande bloggare från hemtrakterna och det lockade mig som utflyttad. Efter att först ha läst runt en tid startade jag min egen sida. Det var en liten och trivsam bloggportal! Det både lästes och kommenterades flitigt i dessa bloggar. Till en början var jag hemlig även där. Eller ja, hemlig och hemlig. Anonymiteten är inte så stor när halva släkten också är med. Det dröjde inte speciellt länge innan jag klev fram och skrev under eget namn.
Med tiden började den där bloggportalen krångla rent tekniskt och jag började se mig om efter en annan. Hittade denna och flyttade så smått. Skrev i båda en tid, innan jag flyttade helt och hållet. Alla de texterna har jag kopierat och sparat faktiskt.

Man hinner med en del texter på tio år! Det gör också att jag ganska ofta sitter och funderar om jag redan skrivit det här. När en idé till ett inlägg poppar upp i huvudet och jag börjar skriva, känner jag plötsligt ett slags déjà vu och börjar undra om jag inte redan skrivit på det temat. Då måste jag söka i min egen blogg. Ibland hittar jag verkligen också det redan beskriva temat, i nästan samma ord. Jo, speciellt föränderlig är jag tydligen inte. Ibland kan det vara så att jag bara nuddat vid ämnet i nåt större sammanhang. Ibland hittar jag inga bevis på att jag redan skrivit men det kan bero på att jag söker med fel ord och att det trots allt gömmer sig en upprepning nånstans i textflödet. Men strunt samma!
Den här vändans hundra dagar börjar krypa mot sitt slut. Inlägg nummer åttiotre idag. Att hitta vettiga idéer till dagligt bloggande är inte alltid lätt. Jag bär omkring på ett opretentiöst block i handväskan. Där har jag petat ner en del idéer eller stommen till inlägg emellanåt. Men faktiskt har jag allra mest bara låtit fingrarna styra inläggen. De har växt fram när jag börjat skriva. Lättsamt bara. Och det var det jag ville uppnå! Utmana mitt eget skrivflöde som faktiskt hade börjat sina. Besökssiffrorna i bloggen är fortfarande blygsamma. Men jag bryr mig inte om det faktiskt och jag marknadsför varken bloggen eller specifika inlägg ett enda dugg.
Lite försiktigt känns det som att jag hittat tillbaka till skrivglädjen, och med den följer läsglädjen. Tror jag. Men kanske ska jag inte ropa hej innan jag klivit över bäcken? Men jag kan i alla fall konstatera att dessa hundra dagars skrivande så här långt varit lättare än jag trodde.

83/100

6 thoughts on “Bloggat i tio år!”

  1. Jo, jag känner igen den där försiktiga början. Jag var likadan…. Fast visst finns det fortfarande ett och annat som jag inte bloggar om. Du med, gissar jag! Ha en bra vecka!

  2. Jag är väldigt glad över att du låtit fingrarna pränta ner en massa ord, det gjorde ju att jag hittade på dig så där helt plötsligt och nu är mitt eget liv så ofantligt mycket rikare. ❤

Kommentera gärna!

