Inte ens jag

Uppskattar dagens väder. Faktiskt!
Jag må vara förtjust i dimma och gråväder. Gillar regn i måttliga mängder. Jag må uppskatta svalare temperaturer men dagens? Inte så mycket.
Egentligen hade jag inte brytt mig i alla fall. Bara lugnt stannat inne vid nåt annat pyssel.
Men.
Nu var det så, att just den här dan startade försäljningen av sommarblommor på lokala ICA. Jag handlar alltid mina blommor där och det brukar ta mig tusan alltid vara fint väder då. Fast kassörskan i regnställ sa att det minsann varit regn och långkalsongväder förr när hon stått vid blomvagnarna. Okej, hon har säkert rätt men när jag handlat har det varit soligt eller åtminstone uppehåll så vitt jag minns. Idag kändes det mer som att blomförsäljningen startat alltför tidigt, typ i mars. Bara väntade på det där snöblandade.
Det brukar vara trivsam stämning runt allt det där överflödet av blommor. Så även i dag, regnet till trots. Vem kan vara på dåligt humör bland så mycket vackert? Jag gick runt i stövlar och regnjacka och fyllde aningen fler kassar än beräknat. Blommorna där på vagnarna brukar vara av bra sort som blommar och växer generöst hela sommaren. Ger man dem bara lite ny jord och näring och pyssel så belönas man ordentligt.
Och där kom vi till dagens väder.
För när jag kommer hem med alla mina blommor brukar jag börja plantera, glatt gnolande. Spola gammalt skräp ur krukorna, sprätta upp en säck jord och plantera om hela rasket. Arrangera och ordna med dem på de ställen jag tänkt att de ska stå.
Idag. Gnolades det inte alls. Iddes jag inte ens köpa jord. Alla blommorna står i sina påsar på altanen. Även om jag haft jord (och jag hade så klart kunnat använda altanen som planteringsplats) hur mysigt är det att springa runt med paraply och placera ut växtligheten?
Allt jag gjorde där ute var att muttrande veva in markisen fast den redan var blöt. Eftersom en hård vind tagit sig an att ruska ner den från väggen. Och se till så att alla små spirande frön inte behövde simma. På vägen stötte jag ihop med tre mördarsniglar på ont uppsåt. Dessa är raskt mördade av ett varsitt rejält hugg med mördarspaden. Jag har varit förskonad från dessa eländet länge, men förra sommaren hittade de trädgården de glömt. Och tydligen tänker de inte lämna den ifred i år heller. Eländes eländen. Lägg därtill fästingar och mygg så kan det gärna få regna resten av sommaren när jag tänker efter. Jag kan barrikadera mig på altanen med mina blommor. Nä. Ja e inte bitter … åker istället och shoppar nåt och sen är det dags för nattjobb. Kanske morgondagens regnande är roligare?

87/100

9 thoughts on “Inte ens jag

  1. Johanna skriver:

    Sätt ut billig öl på ett grunt fat åt sniglarna! De får drunkna i ngt gott! ( nej jag skojar inte! Fungerar alla ggr enligt Svärmor! ) Fast akta katterna förstås….!

  2. ~Sol~ skriver:

    Jag hittade några tips som man kan prova. Lycka till!

    Vattna på morgonen och inte på kvällen. Sniglar är nattaktiva djur och gynnas av att det är fuktigt på nätterna. Vattna direkt på växterna och inte på hela gräsmattan.

    Städa runt trädgårdslandet och rabatterna så att sniglarna inte kan söka skydd där. Ta bort fallfrukt och annat lockande. En dåligt skött kompost, lövhögar och högt gräs kan också ge sniglarna mat, skydd och en bra miljö för äggläggning.

    Börja helst bekämpningen på våren. Då har man en begränsad population, det är ungsniglarna som inte kommit i gång och lagt ägg.

    Lägg ut kalk och sågspån som en barriär runt trädgården eller de växter man vill skydda. Det hindrar sniglarna från att komma in. Nackdelen är att barriären luckras upp vid regn och då får man lägga ut mer. Kaffesump och mosad rabarber sägs också kunna ha effekt.

    Hästkastanjer som samlats in på hösten kan malas och läggas ut runt trädgården eller växter man vill skydda. Forskare i Österrike har funnit att sniglarna inte tål kastanjeblandningen och håller sig borta.

    Tvätta eller byt jord och krukor på nya plantor innan du sätter ut dem i trädgården för att förhindra att små sniglar eller snigelägg sprids.

    Särskilda elstängsel stänger ute mördarsniglarna och gör bekämpningen innanför effektiv.

    Använd särskilda motmedel. I Sverige finns tre godkända produkter som får användas av privatpersoner – Ferramol Snigel Effekt, Snigel Fritt och Nemaslug.
    Både Ferramol Snigel Effekt och Snigel Fritt innehåller järnfosfat. Sniglarna dör då de äter ämnet. Ferramol Snigel Effekt säljs också under namnen Tanaco Snigelgift, CurEra Snigel, Greenline Snigelgift, Tanaco Snigelmedel, Greenline Snigelmedel. Ferramol Snigel Effekt och Snigel Fritt har båda funnits på marknaden sedan 2001.

    Skaffa en anka, de äter sniglarna med god aptit och är kanske det effektivaste sättet att bli av med sniglarna. En annan fördel med ankor är att de gödslar trädgårdslandet efterhand. Problemet kan vara att de även äter småplantor. I nysådda land kan de alltså bli lite väl effektiva.

  3. Yvonne skriver:

    Jo, jag har testat en del av det där men det tål att ses över. Det är förargliga kräk, jag går och glor ner i gräset hela tiden och barfota … hm … nej.

Kommentera gärna!

