#Blogg100, BlomsterLivet

Fast idag!

Vem bryr sig om regn?
Inte jag! Tänkte jag. Som hävdar är jag mår bäst av gråväder.
Rullgardinen för jobbfönstret gömde dis och dimma och ett flortunnt regn. Underbart vackert var det. Livgivande.
Jag klev i stövlarna, drog på regnjackan och gick ut. Spelade trivsam musik i bilen, som överröstade vindrutetorkarnas gnissel mot rutan. Ett barr satt fast i en av dem och drog ett steck, som en båge, varje gång.
På affären öste jag regnvåta jordsäckar ner i bakluckan. Sen fort hem.

image

Jag gick in och satte på kaffe. Klev i stövlarna igen och arrangerade planteringsområde på altanen.
Det plaskade om stövlarna i den övervattnade gräsmattan, när jag gick omkring och ställde ut mina blommor där jag ville ha dem.
Några bruna sniglar, som intet ont anande sakta drog sig fram i gräset, finns inte mer. Ja, de mötte mig och min spade. För de ska låta bli mina blommor.
Alla dessa blommor utgjorde en fin kontrast i det grå. Placerade sig väl i en del vackra arrangemang.
Och jag njöt! Som jag njöt!
Håret var blött, handskarna jordiga och fötterna kalla i stövlarna. Men tid och allt annat fanns inte längre. Bara nu, jag och mina blommor.
Vad gjorde det då att det regnade?

image

Jag gick in och snyggade till mig något. Tog bilen och åkte för att köpa mer blomster. Det saknades nåt. Liksom. Och jag köpte en del annat också. Som korgar till ett par av blommorna, vin och ett gammalt sängbord. Ja, helt idérik och kreativ kan jag bli av regn. Plockade en famn syrener också.
Kom hem och ställde sängbord ute, med blommor i. Spikade upp korgarna på husväggen. Fyllde krukor med jord och sommarblom.
Fortsatte i samma stil som dan börjat, tills eftermiddagen plötsligt anlänt! Då gick jag in. Fredagsstädade huset och fyllde vaser med lila doft.
Ibland. Då räcker en liten dag till allt det. Fast det regnar!

88/100

Kommentera gärna!

