Min nya vän

Får jag presentera en högrest mörkhyad kompis som jag tog med hem häromdan.
När Maken köpte teve till garaget fick jag syn på den här. Såg ut att kunna försätta mig i ett rejält blåsväder. Precis vad jag önskar vissa dagar.
Medan Maken monterade teve öppnade jag kartongen och tittade ner på en byggsats och en beskrivning som krävde förstoringsglas och tålamod. Jag tog itu med det direkt … stängde lådan och bar ut den i garaget!
imageIn kom en stund senare denna hopmonterade skönhet. Jag hade inte behov av att prova den just då. Ställde den bara strategiskt mittemot min vanliga soffhörna.
I torsdags när jag skulle ordna till en tjejträff här hemma var det varmare än varmt. Jag skulle städa, laga mat, fixa. Alltså behövde jag fläktas! Ett ypperligt tillfälle för den där prylen att visa vad den gick för.
Jag rullade ut sladden och stoppade ner den i det samlade uttag som jag har intill. Där hålls diverse andra kontakter i gemensam kraft.
Sen satt jag på huk med glasögonen på och försökte tyda krumelurerna intill alla knappar. Svarta krumelurer på svart bakgrund. Bra där. Jag tryckte på en. Ett brummande hördes. Inget rördes. Ska inte den där propellern i mitten åtminstone göra en ansats till att snurra?! Jag provade alla knapparna men inget hände. Som om något satt fast? Hade Maken glömt nåt? En sån där plastremsa som fanns där för packningens skull men som skulle bort innan användning? Han brukar inte göra såna tabbar. Men jag fick ändå ingen fläkt. Stängde av och lät den stå. Svettades på.
När Maken kom hem fick han se över prylen. Han kunde inte heller förstå, fick den i alla fall att snurra men nån kraft var det liksom inte i den. Som om den var trött redan innan den började. Motvilligt brummande, svagt snurrande. Maken rufsade håret, letade fram kvittot och gjorde sig beredd att packa ner skiten.
När han gjorde en sista koll och följde sladdens väg mot uttaget. Varför kan man undra? Tur kan man tycka!
För kontakterna jag samlat i gemensamhet mynnar ut i en pryl med en ratt på. Denna ratt kan strypa mängden kraft de tillåts få! För att fönsterbelysningen mer ska lysa åt ett glödande håll och inte strålkastarhåll! Jag hade alltså stoppat i fläkten i strypt läge! Som att vika en vattenslang. Inte mycket kommer ut!
Maken kopplade om och sekunden efter stod vi och skrattade i det rejäla blåsväder jag önskat mig. Min nya svarta vän kunde sannerligen både snurra skitfort och blåsa rejält!
Maken lade undan kvittot och ruskade på huvudet och avslöjade inget av det han tänkte. Jag ger honom det! Inga skrymmande plastremsor, bara korkat anslutet.
Jag tog med mig fläkten till köket där den gjorde ett utmärkt jobb och lät mig hålla huvudet kallt och fixa god mat. Den kommer att vara min bästa vän i sommar, känner det redan nu.

96/100

6 thoughts on “Min nya vän

  1. Lillemor skriver:

    Har en vit en jag som hjälper mig uthärda tempereturen i vardagsrummet när eftermiddagshettan blir lite väl het…

Kommentera gärna!

