Plocka blommor

Ända sedan jag var liten har jag tyckt om att plocka blommor.
Det finns inte mycket som är så rogivande som en långsam promenad med blicken mot ogräsblomstren i dikeskanten. Och stanna för att plocka blommorna en och en för att bygga på buketten i handen.
Jag plockar lika gärna av blommorna i trädgården men det är ändå nåt visst med en alldeles tät bukett med smörblommor, hundloka, prästkragar och en och annan blåklocka om man lyckas hitta dem. Det beror ju på var man går omkring!
I min mormors hemtrakter fanns mängder med blåklockor. De var små och nuddade lite i lila med tunna, sköra stjälkar och när man plockade en bukett av dem rasslade de svagt mot varandra.
imageIdag gick jag omkring på jobbpromenad och då plockade vi en redig bukett med smörblommor och hundloka. Dessutom hittade vi några ängsklockor och så fyllde vi ut buketten med snygga strån med ax. Det blev en fin sommarbukett.

Hemma i trädgården har jag vildväxande stora blåklockor. Ja, de är vita och lila också. De sprider omkring sina frön med vinden varje sommar och dyker upp som överraskningar sommaren efter. Jag brukar köra runt dem med gräsklipparen, tycker de är för fina att klippa sönder. Delar av min gräsmatta liknar mer en äng, med mängder av vilda blommor. Tittar man riktigt noga finns ett antal riktigt små blommor också. Som jag gärna plockar minibuketter av för att ha i små vaser i paviljongen eller på altanen.
Vilda blommor trivs inte jättebra i vaser inomhus. En kort stund bara sen rasslar kronbladen ner på bordet. Dessutom innehar vissa en mindre angenäm doft och med andra följer ett antal inneboende kryp. Därför brukar vildblommorna få hålla sig utomhus. Det är nämligen trevligt med vaser där också.

One thought on “Plocka blommor

Kommentera gärna!

