BilLivet

Ute och åkt med vägvisare

Jag hade en jobbsyssla som ingår i mina åtaganden att utföra på eftermiddagen. Det skulle göras på främmande adress. Jag kollade upp den via nätet och hade därmed viss hum. Men kopplade också in navigationsappen i mobilen för att få lite extra stöd. Eller?
Jag bor utanför denna stad. Dit jag skulle hittade jag i stora drag, behövde bara gps-rösten som finlir liksom. Alltså visste jag att vägen som visades upp för mig var komplett knäpp. För att komma ut ur stan åker jag i princip bara rakt på. Hamnar då på motorvägen relativt enkelt. Så lätt tyckte inte den mekaniska rösten att jag skulle ha det. Blev liksom mindre jobb för henne då. Hon valde att krusidulla till det lite käckt, tidsfördriv kanske? Hon tänkte alltså köra in mig via stan för att därpå kunna leda mig ut ur stan! När jag mycket enklare kunde åka bredvid stan och ut.
Så jag sket väl i det där skämtet! Körde rakt. Hon fick lite andnöd och tyckte jag skulle ta nästa höger, för att fortfarande få in mig i stan. Jag åkte förbi igen. Då hojtade hon om kommande rondell där jag skulle kunna köra runt för att komma tillbaka. Hon tycktes hamna allt mer i falsett. Jag åkte rakt genom både den rondellen och även i nästa och var nu närmare motorvägen än någonsin. Ändå fann gps;en det mer logiskt att göra farliga U-svängar eller hitta möjligheter att vända om och åka hela vägen tillbaka!
När jag svängde av åt fel håll även i den därpåföljande rondellen fick gps;tanten hjärnsläpp. Du vet så där som man säger att det blev alldeles blankt, helt tomt i huvudet. Hela vägbeskrivningen liksom stannade av! Det gula strecket bröts av en pil, som pekade åt samma håll jag kom ifrån. Och rösten ekade tonlöst att en vändning var omöjlig! Men lilla gumman! Blev du så ledsen? Bara för att jag hittar bättre än dig!
När jag passerade platsen där den där felvända pilen troligen befann sig snurrade kartbilden i mobilrutan som en kompass, fram och tillbaka, runt och runt. Och så plötsligt. Wow. Hon visste var jag var, och fattade vart jag skulle! Jag hänvisades självsäkert upp på motorvägen. Som om inget hade hänt. Som om hon menat så hela tiden.
Nåja, hon gottgjorde sitt tjafs med att säkert och stabilt visa mig rätt adress.
På hemvägen fick hon vara tyst och oanvänd. Jag hittar ju hem liksom. Men tänk om hon håller på så där jämt? Även när jag kör omkring i nån het okänd stad. Skitkärring.
Fick tips om en annan app i kväll. Ska banne mig byt ut henne.

7 thoughts on “Ute och åkt med vägvisare”

  1. Försök få ut en vettig vägbeskrivning ifrån Eniro då… herregud. Skulle på utbildning en gång med Frösunda till Uppsala. O halvvägs så skulle vi snurra minst 3 varv i en rondell, åka tillbaka en halvmil, snurra en stund i nästa rondell för att åka tillbaka samma väg och sen fortsätta rakt fram i samma rondell vi snurrat 3 gånger i från början…hahahaha. Men hur som haver kom vi fram, i tid

Kommentera gärna!

