MatLivet

Nej … jag är ingen grillmästare och jag gör inte om det.

Dottern var sugen på grillad mat häromdan. Ja, då får du grilla! Blev mitt svar och medan hon vände kycklingfiléerna över glöden skötte jag tillbehören inne i köket. Mycket praktiskt.
Idag hade jag bjudit hem vän på lunch. Var antagligen lite trött och klen i tankeverksamheten, för något bestämde sig för grillat!
Jag är rätt händig vid spisen och kan fixa ihop gott käk. Ska väl kunna grilla gott käk likaväl, sa en kaxig tanke. Jag förberedde grillen i samma kaxiga anda. Ordnade med marinad av kyckling och tinade kryddiga korvar. Slängde ihop en fruktig salsa med nektariner och kryddade med örter från egen odling. Fixade sås och alla tillbehör. Tände grillen och övervakade elden. Dukade lite och bar ut allt som skulle grillas. Så långt … värsta proffset! Förberedd och strukturerad.
Sen … var står den dolda kameran? Grillhelvetet var först för klen i glöden men jag kände ingen oro, för det såg mycket bra ut på gallret. Kycklingfilé, goda korvar, grönsaker i folie, halloumi. Sen kom glöden igång och öste på med en hetta som fick mig att minnas varför jag inte gillar att grilla maten. Man bränner sig när bitarna ska vändas. Det droppar ner i glöden och osar därmed rejält.
Det stack i ögonen, mascaran rann, köttet brändes på ytan, jag dansade runt för att undvika det förbenade oset som genast hittade mig igen, osten fastnade, korvarna brann, fula ord yttrades så det osade ikapp med grilloset. För att inte bränna vid allt till oätlighet, sprang jag in och hämtade folie och petade upp maten på detta. Högröd i ansiktet med rinnande ögon och dessutom lyckades jag doppa kjolfållen i marinadens på fatet jag placerat i gräset nedanför grillen. Fräscht.
Jag hoppas … att det inte fanns nån filmande kamera i gömsle, för i så fall välter Internet närsomhelst.
Maten blev någotsånär ätlig trots allt. Och grilljäveln har jag gömt för att slippa få fler dylika infall. Och! Jag undanber mig alla typer av goda grillråd!
Jag skiter i om det är gott, mysigt, festligt, somrigt. Mat ska lagas på spisen och hör sen!

6 thoughts on “Nej … jag är ingen grillmästare och jag gör inte om det.”

Kommentera gärna!

