Oplanerad städdag

Jag tillhör inte dom som städar köksskåpen till jul. Finner ingen anledning. Men nångång ska det ju ändå göras och det brukar ske på sommaren. Någon dag när det är skönare att vistas inne än ute till exempel. Jag hade laddat för detta tråkiga jobb en tid och i morse när jag torkade av diskbänken insåg jag att det var som att sminka grisen. Tanken för dagen var i begynnelsen gräsklippning och Maken fick åka till macken och tanka dunken. Men nån klippning av gräs blev det givetvis inte.
För jag hörde henne gapa mig i örat, städtanten som brukar vara på teve ibland. Hon drog ut lådor och pekade, öppnade skåpdörrar och ville göra bakteriella odlingar i runda burkar med rött gelé. Väste saker som ohygieniskt och slarvigt och usch.
Okej, okej. Dagen var tydligen kommen när köksskåp och lådor skulle städas.
Sånt tar alltid mycket längre tid än man tror!
Maken hann återvända med bensindunken, Dottern hann vakna, kaffe kokades och dracks (på stående fot för min del) Maken duschade, Dottern dividerade om vilken klädsel som skulle passa bäst och mitt i allt åkte dom. Till huvudstaden med biljetterna till Monsters of rock i näven. Jo somliga roar sig!
Själv flängde jag under hela den tiden omkring i skåpen. Torkade och skurade och flyttade om grejer. För att stå ut motiverade jag mig med lite trevlig omorganisering (som kommer att vara till förtret för andra boende i detta hushåll).
Lovade mig själv att jag bara skulle ta ena sidan av köket idag och göra nåt annat sen. Tsss. Vem försöker jag lura? Självklart övergick jag genast till andra sidan när den första var gjord. Och inte nog med det. Jag tog mig an spisen och ugnen också. Alltså. Måste spisar och ugnar verkligen innehålla mängder med skrymslen och veck och kanter och minimal utrymmen för att försvåra rengöringen? Kunde de inte bara vara helt raka och släta?
Alltså tog detta plötsligt påkomna städande tid. Jag var inte klar ens när Maken meddelade att dom var framme. Då hade de dessutom hunnit med att stanna och äta nånstans också. Själv unnade jag mig knappt en lunchpaus. Stående fot även där.
Klockan var sena eftermiddagen, snudd på kvällen innan jag äntligen torkade golvet och överblickade ett skinande kök. Kände städtantens nöjda nickningar medan hon stuvade undan bakterieburkarna. Ingen användning för dem längre.
Det var den dagen det liksom. Nu blir det strax sängen. Morgondagen är arbetsdag för min del.

5 thoughts on “Oplanerad städdag

  1. eivorhansen skriver:

    Känner doften av rengöringsmedel… Länge sedan jag kikat in här, men medan jag väntar på att min äldsta unge ska hämtas ramlade jag in här. Passande nog hade du ju precis skrivit några rader om det 🙂 Ha det gott! Njut av dina välstädade lådor och skåp! (klapp på axeln)

  2. Johanna skriver:

    Ja den där städtanten ja… Hon kom hit til oss tidigare i veckan och jag fick hela garaget städat och omorganiserat, som jag har skjutit upp så länge! Hon är bra på att skuffa på och se till att det bli gjort hon! Njut av städat kök!

Kommentera gärna!

