Metalfestival

Hängde med Maken in bakom det svarta skynket som spänts upp runt stadens kulturcentrum i kväll. Där påbörjades en sorts förfest till den tvådagars Metalfestival som ska hållas med start i morgon. I kväll fick man gå in gratis för att se hur det ser ut och eventuellt äta nåt från ett av matstånden.
Vi blev ordentligt genomsökta vid entrén. Såg säkerligen fruktansvärt skumma ut! Maken visiterades ordentligt men mig tafsade vakten inte alls på. Jag bar poncho kan tilläggas. Kunde ha gömt mycket under den. Däremot glodde han misstänksamt ner i min lilla handväska och bad mig till och med att öppna plånboken. Vet inte om han ville se om jag hade råd eller om plånboken befarades innehålla farligheter. Oklart vilka. Men, jag befanns vara ett säkert objekt och fick passera.
Därinne var det som förväntat. Två stora scener där konserterna ska turas om att hållas. Längs med ån hade matstånden radats upp. Festivalkäk. Pizza, hamburgare, langos, thaimat, vildsvin … ja hungrig behöver ingen vara. Givetvis fanns också ett öltält och en nödvändig samling av bajamajor. Klokt nog placerade i utkanten av hela stället. Där fanns också försäljning av hårdrocksattribut. Ifall man kom felklädd eller bara behövde uppgradera garderoben. T-shirts med bandmotiv, kiltar (ja jag vet, känns märkligt men kilt är väldigt inne i dessa metalsammanhang), västar, jackor och diverse grova kängor. Kepsar och mössor och märken att sy på sina plagg. Kedjor att hänga i plaggen och coola brillor och smycken att ha till.
För somliga är det en livsstil, för andra blir det snudd på maskerad. Man ser lätt skillnad på vilka. Mannen i grova boots med en välanvänd kilt till t-shirt och väst, mängder med märken på jeansvästen. Han har antagligen varit på alla festivaler! I samma kläder. Utklädningsvarianten känner sig så rätt men är så fel och ser aningen obekväma ut trots allt. Attributen som hör till är också mycket och långt hår, skägg, färgskala svart och svartare, kedjor och solbrillor med spegelglas. Det är metalfestival i stan. Verkligen. Och jag platsar inte alls på det där stället! Har fel i princip allt, utom möjligen längden på håret och det röda läppstiftet. Den diskreta och franslösa marinblå ponchon och mina glittriga sandaler passar verkligen inte in. Men det fanns fler som mig, som bara var där för att kolla eller som inte hade behov av att visa sin särart. Maken däremot, han platsar. Som Dottern sa en gång på en festival där hon letade sin far men passerade utan att se honom. ”Men pappa, du sticker ju inte ut här!”
Vi handlade varsin hamburgare som verkade lockande. Hann precis sätta oss och ta två tuggor så regnade det. Kan säga att festivalen har det mesta, utom tak över huvudet. Hamburgaren var ändå god och givetvis slutade det regna så fort vi hastat i oss denna burgare. Vi strosade en stund till, kollade in vad som fanns till försäljning. Fanns inget, absolut inget som jag ville ha. Känner inget stort behov av vare sig kilt eller kängor eller bandtröjor.
Maken har givetvis prytt armen med festivalbanden. Själv har jag inga. Dels jobbar jag i morgon. Dels är det där inget för mig. Finns ett enda av all dessa band som ska hålla till på scenerna i helgen jag gärna skulle se, men resten är alldeles för mycket metal för min smak. Jag gillar hårdrock, inte metal. Dessutom har jag lite svårt för den typen av evenemang, med ståplats för tusen pers. Men det blir säkert en rolig helg för dom som gillar det! Hoppas dom slipper regnet bara!

3 thoughts on “Metalfestival

  1. Johanna skriver:

    Tur att man får tycka olika! Jag är minsann ingen metal person heller. Hoppas i alla fall att evenemanget blir lyckat och att Maken trivs! ( går han i kilt??)

Kommentera gärna!

