BlomsterLivet, TrädgårdsLivet

Trädgårdsjobb

Första semesterdagen blev en trädgårdsdag. Bästa sättet att ta sig an ledigheten faktiskt. För mig i alla fall. Jag drack morgonkaffe först. Sen fick Maken dra igång gräsklipparen och så satte jag igång. Gillar verkligen att klippa gräset!
Min trädgård är … ska vi kalla den lummig! Gammeldags romantiskt låter så fånigt, men används av trädgårdstidningarna när de visar bilder på såna trädgårdar som jag försöker efterlikna. Eftersom jag är av en rätt så kreativ, konstnärlig och till viss del en lite bohemisk typ är raka och vältrimmade kanter inget för mig.
Lite ogräs här och där har ingen dött av!
Det går i etapper det där med ogräset. På våren är jag helt överförtjust i allt som tar sig upp när tjälen lämnat och solen värmer. Allt det där skira och ljusgröna som spirar är så vackert. Oavsett om det förblir grönt eller om det utvecklas diverse blommor. Som de ljusblå förjätmigejen, prästkragarna, de pyttesmå blommorna i gräsmattan … det finns verkligen en hel flora där och nångång ska jag bena ut det också.
Jag klipper runt dem, de allra finaste får vara blommande små tuvor mitt i det som är gräsmatta. Det får sticka upp längs husgrunden och portalerna och ja, faktum är att jag till och med lämnar en stor rektangel runt päronträdet. Det växer en riktig sommaräng där snart. För varje år kommer där upp ytterligare en blomsort.
Men så, allteftersom blommorna blommar ut, klipper jag ner mina små tuvor. Så här pass långt in i sommaren har också det där skira ljusgröna förvandlats till ett ocharmigt trassel. Brunt och torrt längst in och gröngrå, dammiga växter i toppen.
I dag klipptes alla kvarvarande tuvor ner, utan tjafs. Även sommarängen runt päronträdet.
Nånstans där, när jag matat mig runt halvvägs, hostade gräsklipparen till. Bolmade ur sig en svart rök och stannade. Maken fick rycka ut. Vi upptäckte snart att den stod och läckte bensin, den liksom rann ut bara, där den inte ska ut. Maken suckade tungt. Det var inget som egentligen platsade i hans agenda idag. Han drog den olydiga klipparen till garaget i alla fall.
Jag gick istället an på allt ogräs med händerna. Ryckte upp! Samlade en stor hög av ogräs. Jo, jag äger faktiskt en trimmer. Två till och med. Men de är så otroligt oromantiska. Låter illa och gör allt så rakt. Nä, jag är min egen trimmer. Det blev fint precis på det sättet jag vill.
När den första högen placerats i komposten kom Maken plötsligt med fungerande gräsklippare! Han är då för händig! Något hade putsats till och sen fick klipparen ny bensin och så var den villig att jobba klart. Hurra.
Efter klippning och all rensning gav jag mig på trivsamt städande av uteplatser. Arrangerade om lite krukor. Plockade lite blommor till vaser och flaskor jag har lite överallt.
Nu har jag ätit en sen lunch och snyggat till mig själv också. Därmed kan jag ännu njuta av en del eftermiddag och en hel kväll. Maken ska skjutsas till festivalen igen. Och jag ska bara strosa runt här hemma. Helt underbart!

Kommentera gärna!

