Sommarens sittplatser

Jag minns att jag en gång listade och snackade om sittplatser utomhus i denna blogg. Trädgården jag huserar över är framförallt ett rekreationsställe. Det odlas visserligen en del också, men mest vill jag att det ska vara trivsamt och mysigt. Och eftersom jag är en inredningstok så inreder jag även trädgården varje år. Med möbler, tyger, blommor och tingeltangel. Saker och ting byter plats och får nya konstellationer år för år. Med den gemensamma nämnaren att det ska vara möjligt att sitta efter behag. Helst i skuggan. Men det händer att även jag slår mig ner i en av de soligare lägena en stund men där brukar jag inte bli långvarig.

hammHammocken fick jag av goda vänner förra sommaren när de själva inte tyckte sig ha plats för den. Underbart! Jag har länge velat ha en hammock. Men den hamnade på fel ställe då, på andra sidan dessa träd. Var alltför solig större delen av dagen. I år tänkte jag till och drog med mig den runt träden och där står den perfekt! Soligt på morgonen när det faktiskt är uthärdligt med sol. Sedan skymmer de stora träden utanför staketet solen och när den passerar blir det skön skugga. Dessutom i princip utan insyn. Mysplats verkligen.

garageIntill denna hammock finns ett märkligt område som döpts till gAshole garage. Det är Makens påhitt, just namnet och bilen. (Den lilla begynnelsebokstaven utläses efter eget önskemål …) Bilen släpade han dit för flera år sedan, faktiskt på min begäran att han skulle bidra med nåt kul.  Den är byggd för att se bil ut men är inte bil i full bemärkelse. Skulle alltså aldrig kunna köras. Delar av den har körts. På andra bilar dock. Jag har grunnat med det här området under åren och inte riktigt fått till det som jag tänkte från början. Men nu så! I år har den fått slingerväxt inne på förarplatsen som får ta sig ut över motorn och upp i takställningen på den gamla paviljongen. Den hamnade där förra året när den blåste sönder och fick rama in garaget. Dessutom har jag fått i ordning och lite mer fix runtom.
Där står de skrangliga och rostiga möblerna som funnits på diverse ställen i denna trädgård. Men liksom passar bäst där numera. Grannen bor med sitt förråd alldeles bredvid, allt det där vita i bakgrunden. Och när syrenerna blommar som mest är det fantastiskt att slå sig ner vid det där bordet. Ja, annars också. Även om de inte är så jättebekväma de där stolarna.

pavPå andra sidan hammocken hittas paviljongen. Den har jag ordat tillräckligt om misstänker jag. Drar man för draperierna blir den nästan som en koja. Ett utmärkt gömsle från både sol och annat. Katterna trivs utmärkt där och vräker friskt ut sig i både stolarna och på soffan. Mjukt och bäddat som det är. Synd bara att rosornapav2 inte alls trivs intill. Hade så gärna haft en rosfylld spaljévägg på ena sidan. Men det tycks stanna vid en dröm det. Nåja, paviljongen är som en dröm ändå och jag sitter väldigt gärna därinne och njuter av ledig tid. Eller bjuder några goda vänner på champagne eller kaffe.

altAltanen. Tja, har man ett hus har man ofta också en altan. Våran har utgång från köket, är praktiskt anlagd med platsbyggda bänkar som har förvaringsmöjligheter på två av sidorna. Inredd med diverse tingeltangel, skön matta att gå barfota på (kräver dock dammsugning) och så sommarsängen där man kan sträcka ut sig och vila en stund om man så behagar. Bord och stolar också givetvis. Jag har en liten dröm om inglasning av detta. Helst med hoppusslade gamla fina fönster och en snygg gammal dörr. Sedan kunde man göra planteringslådor av de där förvaringslådorna och vips är det inte längre en altan … Nåja. En vacker dag när andan faller på.alt2

terUtanför altanen har en spontan sittplats bildats med åren. Speciellt sedan den gamla dörren kom upp som skydd. Numera har den också ett golv tack vare händiga Maken. Det här är det en riktig favoritplats. Köpte nya möbler till den dessutom. Man kan också tydligt se att mitt valspråk knappast är ”less is more” utan snarare ”less is tristess”. Ja. Jo.

amNär Maken byggde ut sitt garage för några år sedan tillkom en ny hörna på baksidan. Där har jag haft en sittplats sedan dess. Alltför varm när solen ligger på men trevlig under våren eller tidiga mornar eller på kvällen när solen passerat. Då kan man mycket väl sätta sig där. Bytte till bekvämare stolar där i år också. Givetvis är den här platsen också in-pyntad på sedvanligt vis här hemma.

turPå hammockens gamla plats hamnade Dotterns färgglada och avlagda balkongmöblemang. De passar bra där framför lönnen. Ser trevligt ut men de används inte så ofta.

markUtanför vardagsrummet, under markisen ställde jag våra gamla altanstolar. Köpte nya sådana förra året och de fyra vita trästolarna blev över. Inte för att det är nåt fel på dem, utan för att de är så svåra att hitta dynor till. Det ska vara hög rygg på trädgårdsstolar numera tydligen. Och mitt pysslande ledde till att en hylla blev över. Den blev sedan uppskruvad där under markisen. Perfekt att få in lite mer blommor och man ska ju ha nånstans att ställa kaffekoppen och sånt också.

gungKanske vill man gunga lite grann? Det kan man. Utanför friggeboden hänger en sådan. Inte alldeles jättebekväm. Det krävs en kudde om man inte ska bli helt krökt i ryggen. Men trivsamt ändå, om man gillar att gunga i alla fall.

korgI hörnet av trädgården har jag placerat det väldigt slitna korgstolen. Fyndad på loppis för nåt år sedan. Sliten redan då, nu ännu mer av väder och vind. Där har man gatan alldeles intill sig visserligen men i skydd av rönn, spirea och vilda rosor gör det inte så mycket. Utsikten över trädgården är fin och rönnen bidrar med trevliga skuggor.

framPå framsidan finns givetvis också en sittplats! Bordet och stolarna har bott i paviljongen förr och på diverse andra ställen men i år tycker jag att de passar bättre här. Ibland vill man kanske se lite folk också.

stolSom om inte det var nog så finns också stolar att ta med sig och sitta var man vill. Kanske just här vid rosenbusken och pallkragarna med sommarblommor? Nog kan man sitta allt. Eller ligga. Det enda som faktiskt inte finns, är någon sorts solsäng eller solstol! Här solas det överhuvudtaget inte alls. Men det fikas och myses på diverse olika slag. I skuggan. Och alltid är det någon av sittplatserna som innehåller skugga.

9 thoughts on “Sommarens sittplatser

  1. Freja skriver:

    Åhh, så härligt! Vi har två solstolar på altanen som jag aldrig använder, en matplats med sex platser som sällan används, en hängmatta mellan björkarna, alltid silad skugga, underbar att ligga i. Och min fina hängstol vid dammen, i skuggskydd av häck och parasoll, ljuvlig! Men jag skulle vilja ha en sån paviljong som du har…

    • Yvonne skriver:

      Hade en sommarfest nyligen, för Dotterns examen. 🙂 Och så har jag lunchmyst och champagnemyst med en del vänner. Blir nog ingen saft och bullfest 🙂

Kommentera gärna!

