ÖvrigaLivet

En söndag på en semester

Vaknade i morse av ett sms från telefonbolaget. Det var åskinformation. Tydligen väntades åska härikring idag. Jag gick upp eftersom jag ändå vaknat. Raka vägen ut gick jag. Sol. Blått däruppe. Inte minsta lilla åska inom synhåll. Varmt också, jag märkte knappt skillnad mellan ute och inne.
Nä, åskinformationen tycktes överdriven. Jag kokade kaffe och slog mig ner i skuggan i paviljongen. Bläddrade lite morgonslött i en inredningstidning. Där tipsade någon om att skapa flera olika sittplatser i trädgården! Jo, eller hur! Redan gjort liksom. Elva gånger. Detta skulle vara för att ta tillvara solen på bästa sätt. Nä, nä. Där hade hen fel! Det är givetvis för att ta tillvara skuggan på bästa sätt.
Dessa lugna och tidiga sommarmornar med evigheter av ledighet framför sig är bäst. Dessutom har inte grannskapets barn skrapat färdigt myggbetten och druckit ur obojen än. Alltså är det lugnt och trivsamt. Katten suckar lite, humlan surrar och jag bara dricker kaffe i godan ro och njuter! Tills barnen klivit i sandalerna och ränner runt utomhus och skriker igen. Och Maken börjar bli rastlös och vill till Biltema.
Då klev jag också i sandalerna och följde med. På den där annars relativt tråkiga affären hade man luftkonditionerat bra idag. Jag hade kunnat strosa där länge. Men snart hade vi handlat det som skulle handlas och gick ut igen. Ännu ingen liten åska i sikte.
Allt som allt fick vi ungefär två ynka muller, fast molnen gaddade ihop sig rejält på eftermiddagen. Och det lilla regn som kom bidrog till ingen svalka alls. Fast jag ställde mig mitt under det.
Nä, det blev ingen åska idag heller. Fast den hade sannerligen behövts.

1 thought on “En söndag på en semester”

Kommentera gärna!

