ÖvrigaLivet

Det där med juli

Vad hände egentligen? Varför känns det som att den månaden bara for iväg som när man släpper en ballong? Måste granska det lite tror jag. Och det passar bra att göra en morgon i augusti medan regnet gör sitt utanför fönstret.

Juli’s party: Ja just det! Jag bakade halva juni, för att vi skulle ställa till med ett överraskningsparty för Dottern som tagit examen. Det var en god idé och ett mycket lyckat party!

Juli’s grill: Hmm. Det var då en rubrik det också. Jäkla grill.

Juli’s blommor: Dem minns jag så klart. Jag har luktat på blommor, fotograferat blommor, vattnat blommor, planterat blommor och faktiskt också pratat med blommor. Sommarmånaderna innehåller mycket blommor för min del.

Juli’s resenär: Vi har hämtat Dottern här och där under juli eftersom hon råkade ha detta hem som tillfällig bas och det inte alltid var möjligt att ta sig hem med tåg eller buss. Det var alltid i samband med hennes resor för nåt fotojobb.Som längst reste hon till Valencia. Som kortast till Borlänge. Oavsett var hon lika nöjd.

Juli’s minisemester: Ja, en sån hann jag med! Jag och den goda vännen åkte på en kort tripp till Dalarna. Så himla trevligt. Lite loppisbesök, lite shopping, lite champagne på en liten stugaltan, lite promenad på en lång brygga. Varför gör man inte sånt där oftare? Besöker grannlänen och roadtrippar lite alltså. Stannar när man ser nåt kul. Sover en natt i en liten campingstuga. Minisemestrar ska inte underskattas.

Juli’s musik: Vi har hunnit ett och annat musikevenemang också. Redan när juli mötte juni faktiskt. Då stod vi mitt i musiken faktiskt. I den där gamla kyrkan. Och Maken var på metallfestival och både han och Dottern hamnade i huvudstaden på en efterlängtad konsert. Vi hörde bra musik i Örebro en kväll vid en av Dotterhämtningarna, och häromkvällen stod vi i kyrkan och lyssnade på bra rockmusik igen. Så Spotify på det. Mycket musik blir det.

Juli´s trädgårdsjobb: Där har vi varit igång! Både med det vanliga som att klippa gräset, rensa rabatter och sånt. Men också med att få upp de där skärmarna på baksidan. Riktigt nöjd med det jobbet.

Juli`s väder: man kan väl knappast summera en sommarmånad utan att prata väder? Vi är grymt väderfixerade i denna del av världen. Vi ser inte sommaren som en av alla årstider utan den är årstiden med stora bokstäver. Den när allt ska hända och livet ska börja. Typ. Nåja, vädret har varit i min smak. Rätt soligt men ändå inte så kvävande varmt. Utan alldeles uthärdlig temperatur. Och så en och annan trivsam regnskur till det. Helt okej!

Juli´s katter: Dom där två kan konsten att njuta av sommaren på ett avslappnat sätt. Helt utslagna i varsin stol i paviljongen. Långsamt strosande över gräsmattan. Och så fånga fjärilar, flugor, möss, småfåglar och ekorrar. Hm. Och som om inte det var nog fick jag höra från grannen att Pancakes minsann inte ville vara sämre än Musse med sin ekorre. Så han hade kommit hem med en orm! Tack i himlen att inte jag var hemma just då. Fast jag undrar … var i helvete har han lagt den?

Juli´s besök: Dels har Dottern varit på kärt besök i princip (med undantag för sina resor) hela månaden. Och så kom BrorsFamiljen på några dagars besök med Mamma i baksätet. Vi hade ett par trevliga dagar ihop innan de åkte hemåt igen. Tog med sig Dottern i baksätet och lämnade kvar Mamma. Som skulle åka med oss på semesterresan.

Juli´s loppisfynd: Skulle kunna vara en stående rubrik varje vecka i denna blogg. Loppistokiga som vi är. Men Makens senaste fynd tar nog priset ändå. Oklart om den ska kallas fynd. Men det var ett sånt galet föremål att man inte kan låta bli att förundras över den. Jag menar givetvis den där ljusstaken i mässing föreställande en … ja vadå … som jag visade i ett tidigare inlägg.

Juli´s packning: Svängdes ihop på ett par dagar och togs med i gryningen den första dagen av denna nya månad.

Jamen se där! Juli var en riktigt bra och innehållsrik månad. ibland är det bra att ha lite backspegel på tillvaron. När minnet sviker och påstår att det gått fort och att inget hänt. Nog hände det!

6 thoughts on “Det där med juli”

  1. Det var en hel del som hunnits med. 🙂
    Själv känns det som om jag mest jobbat, men när jag tänker efter har jag också hunnit med en hel del under juli. 🙂

Kommentera gärna!

