Bara jag och en liten hund

Plötsligt var stugan tom! Så när som på mig och hunden. Han satt i soffan och tittade på mig som att ja, ja. Man får hålla till godo med det som erbjuds. Men han tycktes nöjd över att inte lämnas helt ensam. Granskade läget lite och rullade sig till snabbt till sovläge i soffhörnet.
Själv satt jag vid bordet med utsikt över vattnet och regnet en stund. Det är tur, att jag inte bryr mig så mycket om vad slags väder det erbjuds. (Så länge det inte är för varmt.) De senaste dagarna har det varit allt annat än somrigt och varmt. Mest stormigt och regnigt faktiskt. Idag tycktes ingen ljusning finnas på det grå valvet ovan oss, men det klarnade ändå framåt kvällen.
Dagen är den sista för denna gång. Packningen står redo att tas med ut i bilen i tidig morgonstund.
Resan är egentligen påbörjad i samma stund som väskan fylls.
Sinnet är fyllt av intryck från ett gäng dagar i hemmatrakter. Det där med hemma är komplicerat. Så många år sedan det kallades hemma. Men det är ändå, till viss del, vant och bekant ännu. Fyllt av kära människor och språket ligger självklart på hela tungan. Mjukt och invant som en favorittröja. Man kan kosta på sig att vara lite larvig en sista kväll. Och tänka på hur långt bort allt det här är. Att det kräver resor. Inte bara att kvista över på en fika inte. Hur trevligt det än vore. Kan ingen uppfinna flampulver, flyttnycklar eller göra det möjligt att knäppa med fingrarna i förflyttande avsikt?
Ja, ja. Nu, ska det i alla fall bli himla skönt att komma hem igen. Till det som är vårt verkliga hem.
Tack för den här gången alla fantastiska!

2 thoughts on “Bara jag och en liten hund

Kommentera gärna!

