BlomsterLivet, TrädgårdsLivet

Sommarväder

Första höstmånaden är redan en bra bit på väg. Och fylld med sommarväder. Temperaturer kring tjugo grader varmt och ljumma kvällar. Klädsel sandaler och sommarplagg. Himlen så blå att juli skulle bli avundsjuk.
Vi sitter med öppen altandörr och lyssnar på fågelkvitter som om det var högsommar och semester eller nåt liknande. Hör barn härja på därute som om det var sommarlov och inte en söndagskväll i september.
Jag påbörjade nermonteringen av allt somrigt i början av månaden men detta väder inbjuder inte alls till någon fortsättning av det jobbet, även om jag ändå plockar ihop lite i taget. Massor med blommor blommar än och gräset måste klippas som om de inte har en aning om vad som väntar.
När jag tittade på hur vädret spås att vara under den kommande veckan kunde jag konstatera att det verkligen inte är nån brådska med höstfixande.
Augusti hänger kvar likt en kvällspigg gäst medan värdfolket gäspar i soffhörnan.
Så jag låter blommorna blomma på och behåller paviljongen ett tag till. Altanen får stå orörd ännu en vecka. Tids nog.
På nåt sätt känns det som om allt har en månads fördröjning. Det var liksom maj i juni och juni i juli och … ja, nu är det augusti i september. Typ.
Det är faktiskt njutbart, eftersom temperaturen är hanterbar och blommorna för vackra för att klippa ner. Dessutom är jag rätt ledig. Unnar mig att hasa omkring hemmavid utan vidare måsten.

5 thoughts on “Sommarväder”

  1. Jag har hävdat att årstiderna blivit förskjutna i ungefär 3 veckor i rätt många år nu och det finns hittills inget som får mig att tänka att min teori är fel. När jag var ung var det varmt i maj, numera undrar man ifall det blir fint lagom till skolavslutningen eller om man får vänta till midsommar. Sen är höstarna finare än de var tidigare också. Undrar vad det kan bero på?

      1. Eller så är det något som hänt om och om igen under århundranden och årtusenden men som vi inte varit medvetna om förrän nu, då vi har dokumentation att tillgå för några hundra eller tusen år tillbaka?

        Det är ju som det är med naturen. Den gör som den vill, oavsett hur mycket vi än tror att vi kan manipulera den.

Kommentera gärna!

