EgoLivet

En gammal bild

me75Det är inte tjejen på bilden som har skrivit brevet … Det är hennes äldre version. Typ fyrtio år äldre.
Tjejen på bilden har i mitten av det glada sjuttiotalet just börjat klass sju. Tagit sig an högstadiet. Med bävan. Jag minns henne knappt om jag ska vara helt ärlig. Tjejen på bilden är en främling. Fast hon är min trettonåriga version. Tretton år. Vem var jag då? Ingen aning faktiskt.
Men jag känner igen blicken och minns oviljan, osäkerheten och otillräckligheten.
Kunde jag ha talat om för henne att allt ordnar sig, att det kommer att gå bra. Kanske hade hon haft ett säkrare leende då?
Jag minns att jag verkligen undvek leenden. På grund av skrattgroparna mina kinder skapade, ännu skapar vid glada miner. De tillhörde sånt jag valde att ogilla med mig själv. Bland annat. Därav otillräckligheten. Det gick att hitta saker som inte dög. Som inte alls var bra nog. Och tänk att jag minns sånt! Men inte kan komma på vad tjejen på bilden gladde sig åt eller vad hon trivdes i och roades med. Hennes intressen minns jag, eftersom de bestod genom åren. Men hennes tankar och funderingar och planer med sig själv är rätt främmande. Kanske föreställde hon sig ett helt annat liv än det jag tillslut valde. Jag har ingen aning.
Och det spelar faktiskt ingen roll. Det blev bra, det är huvudsaken! Sällan brukar jag ägna mig åt att grunna i det förflutna. Kanske är det också därför jag minns den så dåligt? Det förflutna är rätt oviktigt och fullständigt opåverkbart. Så jag brukar släppa det. Därför är hon nåt av en främling, den där unga fröken på bilden, fast hon är jag. Hon gjorde sina val, jag gör mina. Som till exempel att le, ofta 🙂

6 thoughts on “En gammal bild”

  1. Att le ofta får andra att också le. Det gör det värt besväret! Förresten är skrattgropar gulliga. Det tycker de flesta som inte har dem, medan de som har dem kan ha avvikande åsikter om dem. Ungefär som med rakt och lockigt hår. Konstigt, det där. 🙂

Kommentera gärna!

