HusLivet, Livet

Vatten, vatten, bara vanligt vatten

Som plötsligt är helt ovanligt här just nu. Morgonen upplyser, all over the place, om att vattnet bör kokas sig användbart idag. Jag hade fått ett sms av vattenverket om detta. Hur känner dom mig liksom? Maken hade också skickat ett sms om saken men det kändes inte lika anmärkningsvärt. Han känner mig rätt väl liksom. Jag var alltså upplyst om att det var nåt vajs med vattnet redan innan jag kom ur sängen. (Då ska vi inte ens gå in på facebookarna. Alla, precis alla hade delat samma grej om vattnet.)
Jag klev upp och hann bara gå på toa så ringde hemtelefonen! Denna kvarleva från forntiden. Ringde redan före åtta på morgonen. Det var samma vattenverk som sms:at nyss! Som läste upp ett automatiskt meddelande om vattenkokningen och bad mig bekräfta med knapptryck att jag fattat.
Alltså! Då är det på allvar. Vattenverket ser oss!
Jag glodde misstänksamt på vattenkranen efter det samtalet.
Stan läcker vatten och det kan göra så att resten av systemet inte funkar som det ska och gör vattnet osäkert. Som en försiktighetsåtgärd ska det kokas. Innan det dricks. Man skulle inte ens borsta tänderna i vatten direkt från kranen.
Vattnet alltså. Eller vattenet som Dottern kallade det som liten tös.
Denna självklara funktion. Rent och användbart vatten direkt i flera olika kranar i huset. Bara att hälla upp och blanda saft, laga mat eller bara dricka sig otörstig. Nu är det inte lika självklart användbart längre.
Jaha.
Så kokas alltså!
Jag hällde upp en massa vatten i kastruller. Kokade. Hur länge ska det koka innan det anses drickbart igen? Vattenbubblorna i kastrullerna gav inga som helst svar. Såg bara helt vanligt kokande vatten ut.
Jag kokade vanligt kaffevatten samtidigt. Eftersom jag alltid använder en kaffepress när jag fixar mitt kaffe så var det ingen ovanlighet. Men kaffet smakade inte riktigt lika bra denna morgon när man kanske har kasst vatten i sin kran.
Och hur ska man komma ihåg sig? Att vrida på kranen och fylla ett glas sitter i benmärgen på oss vanligtvis lyckligt lottade folk.
Jag hoppas nu på ett nytt samtal från verket. Snart. Där de säger att det är lugnt. Att vattnet i kranen är okej igen. Det väntar jag på nu.

3 thoughts on “Vatten, vatten, bara vanligt vatten”

  1. Sätt ett snöre eller en mugg över kökskranen. Det är ändå den man använder mest till sådant som fortsätter ner i magen.
    Jag skulle tro att de ringer upp och sms:ar alla som har registrerade nummer i din region. Känns som en rätt bra service ändå, trots Storebrorfaktorn. 🙂

  2. Wow, vilken service, när vårt vatten var dåligt hade jag turen att åka med en taxichaufför som visste det, annars hade vi druckit som vanligt…

Kommentera gärna!

