Stillsam tisdagsmorgon

Kura skymning heter det när kvällen möter upp dagen och man sitter och tar sig an detta på nåt sätt. Vad heter motsvarigheten? Att kura gryning? Fast det borde rimligtvis vara när natt möter morgon. Då sov jag. Men när morgon möter dag? Som nu. Det var mörkt ute när jag klev upp för jag vaknade tidigt. Jag gillar mörkret om mornarna. Skulle gärna behålla det nån timme längre till och med. Tycker det är mysigt och jag får vakna till i min egen takt. Tänder inga eller väldigt få lampor utan tassar runt och tänder ljus och slår mig ner med kaffe och njuter av en långsam morgon. Om jag är ledig som i dag alltså!
Nu ljusnar det, och himlen är så där älskvärt grå. Min gräsmatta är fullständigt täckt av löv. Alldeles gult är det under björkarna och den där kontrasten alltså. Allt det gula mot allt det grå. Jag får en väldig lust att kliva i stövlarna på altanen och gå ut och prassla runt i de blöta löven. Samla ihop dem med en kratta. Häva högar i skottkärran.
Men.
Sånt hinns inte med just idag. Det finns helt andra planer för hur den här dagen ska användas så småningom.
Så jag sitter kvar här, i min morgonrock med de tända ljusen medan det dagas ute och kurar. Vad det nu är jag kurar. (Kura dagas är inte alls lika charmigt uttryckt som att kura skymning.) Strunt samma. Det är i mitt sinne en underbar start på dagen.

3 thoughts on “Stillsam tisdagsmorgon

  1. Johanna skriver:

    Verkligen trevligt med mörk början på dagen. Tända ljus och dämpad belysning. Under skol och vardagarna tänder jag ljuset på köksbordet redan kl.06.30. Detta skapar en mycket lugn och skön atmosfär innan dagens skol och arbetsdag tar vid. Hoppas du fick en trevlig tisdag!

  2. Freja skriver:

    Älskar oxå gryningen och på vintern är jag dessutom vaken när den kommer. Här finns liksom knappt varken skymning eller gryning under sommaren….

Kommentera gärna!

