BlomsterLivet

Doftrikt

För en kort stund ännu, blommar syrenerna.
Det är mycket barndom i den doften. Från ett rejält buskage som fanns vid barndomsstugan. Delar av det klippte pappa till en prydlig häck varje sommar. Där kom inga blommor. Men jag lyckades tränga mig in bakom vedboden och böja ner grenar för att kunna plocka de blommiga kvistarna och få med doften in i stugan.
Jag och Brorsan använde syrenbladen som pengar när vi lekte kiosk. Vi hade massor av pengar. Då.
Man ska tydligen kunna spara en blommande syrenkvist i en tätt försluten burk i frysen. Ta fram den mitt i vintern och öppna locket. Då ska doften finnas där en stund, tills blomman tinat. Jag har inte försökt. Överkonsumerar dem nu istället och är redan inne på andra vändan buketter i huset. Hinner nog med en eller två varv till innan de blommat över.
Syrener står sig inte jättebra i vas. Men om man täljer en lång snittyta i varje kvist, då får de mer vatten och står lite längre än annars. Har jag märkt. Däremot är de som gjorda för vaser i alla fall, med sina tunga klasar av blommor. Det blir vackert hur man än gör!