BilLivet

Visuellt

När jag sitter i bilen och åker genom stan. Min egen frizon som tyst iakttagare. Jag lyssnar på nån låt, koncentrerar mig på bilkörningen, låter tankarna leva sitt eget liv, men hinner också med att notera ett och annat utanför bilen.
I morse till exempel, när jag åkte från jobbet!
Det var så där magiskt försommarvackert ute. Nästan sol, nästan mulet. Doften tog sig ända in i bilen.
Utanför en skola stod en studentklädd ung man och utdelade en kärleksfull kram till en flickvän. De var helt ensamma utanför skolgrinden. Helt ensamma mitt i sin kram, som jag kunde se värmen i ända in i bilen.
På andra sidan skolan fanns resten av studenterna. I parken, uppställda för gruppfotografering och två tjejer i korta vita klänningar, kritvita mössor och nån slags visselpipa i munnen dansade fram på trottoaren.
En äldre man hade vågat sig ut på promenad. Han stannade och tog stöd mot sina knän, liksom pausade i det jobbiga. Gick några steg till och tog nytt knätag. Må han inte svimma! Jag höll lite koll på honom i backspegeln men han reste sig och gick sakta vidare. Hoppas han kom hem ordentligt!
Små lila tussar växer på en remsa intill vägen på ett ställe. För små för att jag ska hinna se vad de är men otroligt fina alla tillsammans. Som små, små bomullsbollar. Jag vill också ha såna!
En tjusig Mercedes irrade en aning i sin fil. Så där så jag kände mig osäker på om den var på väg över till mig, eller skulle sansa sig och behålla sin plats. Vid ratten satt en man med mobilen i aktivt läge! Ajja bajja!
En tjej i fina sextiotalsinspirerade kläder gick med bestämda steg mot stan. Hon hade kattlika solglasögon fast det inte var helt soligt. Jag är helt säker på att hon tog studenten förra året, och nu skulle ner och heja på nån kompis i vit mössa, och minnas hur himla kul det var.
Jag kom ikapp nån liten grå bil. Helt utan vettig hastighetsanpassning. Segade sig sakta iväg från det röda ljuset, som om nåt farligt väntade framför. Den skakade till min egen dvala och med en svordom som från ingenstans bytte jag fil och körde ifrån. Sen var förtrollningen bruten. Jag körde raka vägen hem utan att se nåt mer av intresse.

Kommentera gärna!

