SemesterLivet, TrädgårdsLivet

När det är semester

Jag har nog inte riktigt fått in känslan än. Det brukar ta nån dag. Men semester är det likväl.
Idag har jag tillbringat hela dagen i eget sällskap. Dottern befinner sig på annan ort och plåtar E-sport och Maken har några dagar kvar att jobba. Mitt eget sällskap är mitt bästa sällskap. Och så katterna förstås! Jag inledde dagen tidigt, eftersom jag helt enkelt var vaken redan då. Masade mig upp och kokade kaffe, satte mig med semesterstickningen och ett nytt avsnitt på nya säsongen av ”Orange is the new black”. Lät altandörren stå öppen.
En krasch och konstiga ljud jagade ut mig en stund senare. Skator på altanen! (fula ord) De skulle åt ljusen jag hade i ett par ljuslyktor och hade fått ner dessa i golvet i sin iver att picka i ljusen. Vad de ska med ljusmassan till har jag ingen aning om! Men en av lyktorna hade gått sönder och inte drar de sig för att skita där de står heller.
Jag stängde av teven när avsnittet var slut och drog på mig ett sommarplagg. Städade upp efter skatorna, gömde ljusen och gjorde foliegirlanger för att försöka skrämma fågelkräken. Skrämde mest katten.
Idag har det annars varit en sån dag där jag bara gått omkring och småpysslat lite här och där ute i trädgården. Bundit upp lite klättrande växter, jagat sniglar, vattnat, pysslat ihop några minitädgårdar, sovit en stund i hammocken, ätit lunch, läst igenom posten, suttit och ritat lite och sånt stillsamt. En verkligt avkopplande dag! Plötsligt var det dags att laga middag och Maken kom från jobbet.
Nu har jag alldeles för många bilder att gå igenom från helgens studentfirande. De ska snyggas till lite och samlas ihop för att skickas till studenten. Men det är fortfarande uteliv och jag har med mig datorn ute på altanen. Det mulnar på och ska tydligen regna i natt. Bra påfyllning till vattentunnan säger jag. Men jag behöver samla ihop en del utedynor innan jag går in.

1 thought on “När det är semester”

Kommentera gärna!

